Nieuw materiaal voor parochies: ‘Nalaten aan uw parochie’

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 26 september 2018

Foto: Peter van Mulken

Materiaal voor parochies in het bisdom Rotterdam

Tijdens de diocesane bijeenkomst geldwerving is materiaal gepresenteerd voor parochies over nalatenschappen. Wouter van Tienhoven vertelde over het traject waarin de H. Theresia van Ávila parochie (Drechtsteden) samen met het bisdom materiaal maakt rond nalatenschappen. Het eerste resultaat is de folder ‘nalaten aan uw parochie’. Deze kan met enkele aanpassingen ook in andere parochies worden gebruikt.

“De inkomsten van de actie Kerkbalans lopen wat terug en daarom is het goed om naar andere manieren van geldwerving te kijken”, vertelt Wouter van Tienhoven. “Maar nalatenschappen zijn vaak een gevoelig onderwerp. Hoe pak je dat nou op als parochie?” Parochies krijgen met enige regelmaat een nalatenschap. Andere goede doelen zijn veelal actiever in het aanbieden van informatie over nalatenschappen. Wouter: “We hebben een aantal sites van goede doelen bekeken om te zien wat we daarvan kunnen leren. Je ziet dat websites vaak veel ruimte geven om van gedachten te wisselen over nalatenschappen. Het materiaal dat deze goede doelen je toesturen ziet er allemaal heel verschillend uit. Maar allemaal geven ze er echt aandacht aan. Het blijkt dat mensen ermee bezig zijn en zich goed willen informeren.”

Niet alleen bij goede doelen sites, ook bij het bisdom ’s-Hertogenbosch werd informatie opgevraagd. Dit bisdom reikte recent parochies materiaal aan over nalatenschappen. Wouter van Tienhoven: “We hebben vervolgens ons eigen concept gemaakt, herkenbaar voor onze eigen parochie en de parochies in het bisdom Rotterdam.”

Alles bij elkaar leidde dit voor parochies in het bisdom Rotterdam tot de volgende uitgaven die in de loop van 2019 worden aangeboden:

1. Een eigen folder voor in de kerk
  2. Een (eigen) poster voor in de kerk
  3. Een brochure voor parochianen die informatie opvragen bij de parochie
  4. Een handleiding voor parochievrijwilligers over het werven van nalatenschappen

Wouter van Tienhoven: “Als mensen interesse hebben naar aanleiding van de folder, de poster of informatie op de parochiewebsite, moet er iemand in de parochie zijn die een gesprek kan aangaan. Daarvoor komt de brochure en de handleiding voor parochievrijwilligers.”

Tijdens de diocesane bijeenkomst geldwerving vraagt een van de deelnemers of je een folder voor nalatenschappen kunt combineren met de mailing voor de actie Kerkbalans. Dat kan een optie zijn, antwoorden Kerkbalansconsulent Martijn Erkens en Wouter van Tienhoeven. Maar ze geven daarbij aan dat een verzoek om een bijdrage Kerkbalans niet hetzelfde is als een verzoek om een nalatenschap te overwegen. Daarom is het advies om op andere momenten te communiceren over de mogelijkheid van een nalatenschap. Dat geeft parochianen ook meer de gelegenheid om erover na te denken op het moment dat ze er zelf aan toe zijn.

Parochies die meer aandacht willen geven aan nalatenschappen en een eigen folder willen maken zijn uitgenodigd voor de meet & greet van de Kerkbalansconsulenten op dinsdag 9 oktober. Daar zal Kerkbalansconsulent Martijn Erkens een workshop leiden over een eigen folder en goede aandacht voor nalatenschappen.