Dit was de diocesane bijeenkomst geldwerving 2018

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 26 september 2018

Martijn Erkens en Wouter van Tienhoven (achter) vertellen over 'nalaten aan uw parochie'. (Foto: Peter van Mulken)

Nieuwe initiatieven voor geldwerving: Kerkbalans en nalatenschappen

Op maandag 24 september komen ongeveer 40 deelnemers uit parochies bijeen op de diocesane bijeenkomst geldwerving. Deze vindt plaats in de H. Adelbertkerk in Delft. Mgr. Van den Hende opent de avond. “Geldwerving voor de kerk vraagt ieder jaar opnieuw veel aandacht en inzet”, zegt hij. “Ik ben dankbaar voor zoveel inzet en aandacht van allen hier aanwezig.”

De Kerk als goed doel en netwerk van liefde is voor veel mensen niet vanzelfsprekend in een geseculariseerde samenleving. Daarbij erkent de bisschop dat berichten over seksueel misbruik door mensen van de Kerk mensen eerder boos maken dan enthousiast, en dat veel gelovigen pijn voelen en schaamte: “Zelfs waar de Nederlandse kerk een onafhankelijk rapport mocht presenteren in december met ook een Engelse vertaling ervan deze zomer, blijft dat gevoel van schaamte, en voelen oude gegevens weer als actualiteit, wanneer ze voor een tweede keer de media halen.”

Er gebeurt veel in de kerk. Dat weten parochies als geen ander. Mgr. Van den Hende: “Kunnen we het opbrengen om ons niet te laten verlammen, maar moedig en met vertrouwen verder te gaan en de nieuwe actie Kerkbalans voor te bereiden en mensen te enthousiasmeren? We hebben in het Jaar van Gebed de overtuiging dat ons bidden blijft helpen en doorwerken en dat we samen de inspiratie krijgen en hebben om door te gaan, om telkens weer op te staan.”

Foto: Peter van Mulken

Monique Meeussen, coördinator pastorale dienstverlening, leidt het programma deze avond en geeft het woord aan Wouter van Tienhoven. Die vertelt hoe de H. Theresia van Ávila parochie (Drechtsteden) samen met het bisdom materiaal ontwikkelt rond nalatenschappen. Op deze avond wordt het eerste resultaat gepresenteerd: de folder ‘nalaten aan uw parochie’. Deze kan eenvoudig met enkele aanpassingen ook in andere parochies worden gebruikt. Parochies zijn daarvoor uitgenodigd op de meet & greet van de Kerkbalansconsulenten op dinsdag 9 oktober. Kerkbalansconsulent Martijn Erkens zal dan een workshop leiden over de folder en aandacht voor nalatenschappen.

Tijdens de pauze en aan het eind van de avond kan iedereen een foto laten maken met de Kerkbalansvlag en een video opnemen. Zo krijgt de parochie eigen promotiemateriaal voor de actie Kerkbalans 2019.

“Je wil samen met de parochianen een droom realiseren.”

Kerkbalansconsulent Martijn Erkens presenteert na de pauze een draaiboek waarmee parochies 365 dagen per jaar aandacht kunnen geven aan de actie Kerkbalans: “Je wil samen met de parochianen een droom realiseren en daarvoor ga je een relatie aan, als een vriend met wie je regelmatig contact hebt en die je op de hoogte houdt van waar je mee bezig bent.” Martijn legt uit waar informatie op de bisdomwebsite te vinden is: www.bisdomrotterdam.nl/kerkbalans. “Kerkbalans is een grote actie, dus dat vraagt een planning”, benadrukt hij. En hij schetst: “Vóór de zomer is het moment om na te denken over je boodschap voor de parochianen en je plan te maken. In het najaar tref je alle voorbereidingen. In januari is de actie. Na de evaluatie en het bedanken van vrijwilligers begin je aan het volgende jaar.”

Parochies kunnen het hele jaar door communiceren over Kerkbalans in het parochieblad. “Er is altijd wel iets te vertellen”, aldus Martijn. “Kondig bijvoorbeeld in december de actie aan, zodat mensen weten waar de brief in januari over gaat en organiseer een luidmoment bij de start van de actie. We zien dat de media daarin geïnteresseerd zijn, omdat je kunt laten zien dat er zoveel mensen zijn die zich inzetten voor de actie.”

Foto: Peter van Mulken

Om parochies te helpen bij de verdere verbetering van de actie Kerkbalans zijn de consulenten op zoek naar ‘talenten’: mensen die ergens goed in zijn en graag voor een concrete klus tijdelijk een andere parochie vooruit willen helpen. Kerkbalansconsulent Ad Sosef vraagt of parochies daarover na willen denken. Parochies kunnen elkaar dan onderling net even een extra zetje in de goede richting geven. Het gaat om talenten op het gebied van: draaiboeken en planningen, ledenadministratie, financiële administratie en communicatie. Ad Sosef: “We hebben het in de praktijk getest en het werkt, want er is niks fijner dan andere mensen te helpen met iets waar jij goed in bent.” Via de aanwijzingen van Monique Meeussen wordt daar in groepen verder over gesproken.

Aan het eind van de avond bedankt econoom John Bakker alle aanwezigen voor hun inzet: “We moeten de handen uit de mouwen steken. Het is leuker als je dat samen doet, dan alleen. Probeer in de parochiekernen de talenten uit te wisselen, probeer mensen met Kerkbalans op een frisse manier aan te spreken en maak er een feestje van. Want we krijgen wat we er zelf van maken.”