Online vicariaatsbijeenkomst economaat: “Een efficiënte wijze van informeren”

Door: Bisdom Rotterdam zaterdag 22 mei 2021

Bijeenkomst via Teams met vragen via de chat

Tijdens de online vicariaatsbijeenkomst van het economaat stond op 19 mei een groot aantal onderwerpen op de agenda, variërend van bouwzaken, juridische zaken tot automatisering en Kerkbalans. De bijeenkomst werd gehouden voor beide vicariaten tegelijk als Teams bijeenkomst. Vragen konden worden gesteld via de chat en werden door algemeen econoom John Bakker voorgelegd aan de sprekers. Vicaris Egging opende en sloot de avond met gebed.

“We hebben een gezamenlijke zorg voor onze parochies en caritassen”, benadrukt John Bakker. “Het is goed om elkaar vanavond te ontmoeten en samen op te trekken.” Daarna geeft hij het woord aan Marieke Wijnbeld voor enkele juridische onderwerpen. Zij spreekt onder meer over de bisschoppelijke machtiging (BM) in het proces van herbestemming van kerkgebouwen. Parochiebesturen moeten zelf goed weten wanneer een BM nodig is en ook met andere betrokken partijen over de BM communiceren. De procedure voor herbestemming van kerkgebouwen, onttrekking aan de eredienst en de herbestemming van religieuze voorwerpen (roerend religieus erfgoed) wordt begeleid door het bisschoppelijk adviesbureau bouwzaken (BAB).

De coördinator daarvan, Karien van Velsen, licht de stand van zaken toe rond “kerkenvisies”. Gemeentes konden bij het Rijk een subsidie aanvragen om een kerkenvisie op te stellen voor de religieuze gebouwen in hun gebied. Bijna 70% van de gemeentes heeft daarvan gebruik gemaakt. “Laat het ons weten als parochie wanneer uw gemeente hierover contact met u opneemt. En laat het ons ook weten als u een concept kerkenvisie krijgt. Het ondertekenen van een kerkenvisie is namelijk BM-plichtig, omdat u zich committeert aan afspraken”, vertelt Karien van Velsen. De kerkenvisie is zoals dat heet “vormvrij”, legt ze uit. Gemeentes kunnen zelf bepalen welke zaken ze erin opnemen. “In een grote stad als Rotterdam met maar liefst 130 gebouwen ziet een kerkenvisie er anders uit dan in een kleinere gemeente.” Karien van Velsen verwijst verder naar de vernieuwde afspraken met de Monumentenwacht voor de inspectie van alle r.-k. kerkgebouwen van parochies.

“Juist in coronatijd is e-mail een goede route geworden voor de parochies om mensen op de hoogte te houden.”

Na een korte pauze spreekt Ad Sosef van het Kerkbalans Service Centrum over de ondersteuning in parochies waar het gaat om digitaal collecteren, het startmoment voor de actie Kerkbalans, de evaluatie van de actie en de inzet van DocBase. “Dit programma voor de ledenadministratie zorgt ervoor dat je heel makkelijk kunt segmenteren. En ook verzendlijsten voor het verzenden van e-mail kunnen worden aangemaakt. Juist in coronatijd is e-mail een goede route geworden voor de parochies om mensen op de hoogte te houden.”

Aureel van Wersch van het economaat verzorgt het laatste deel van de avond. Hij benadrukt het belang van domeinnamen en herkenbare e-mailadressen. Enige tijd geleden waren er in parochies in het land meldingen van phishing-mails, waarbij criminelen zich via bijvoorbeeld een gmail-account voordeden als pastoor en mensen verzochten om geld. Aureel van Wersch spreekt ook over de inzet van Exact Online door parochies. Het economaat bepleit de combinatie van DocBase (dat verplicht werd gesteld door de bisschoppenconferentie) met Exact Online. “Om de kwaliteit van het aanleveren van gegevens verder te verbeteren en vergemakkelijken is een vernieuwd format voor de jaarrekening in ontwikkeling en is voorzien dat er een rapportgenerator wordt gekoppeld aan Exact Online,” aldus Aureel van Wersch die daarmee meteen een vraag uit de chat beantwoordt.

De online bijeenkomst verloopt prima en de interactie met de ongeveer vijftig aangemelde deelnemers in de chat gaat soepel, blijkt ook uit de positieve reacties in de chat aan het eind van de avond. “Ook na corona is dit een efficiënte wijze van informeren”, wordt daarbij opgemerkt. Voor degenen die niet aanwezig konden zijn, is de avond korte tijd nog online te volgen. Zij ontvingen hiervoor een link.