‘Op een respectvolle en zorgvuldige manier aandacht geven aan nalatenschappen’

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 24 februari 2021

Foto: Bisdom Rotterdam

Online bijeenkomst voor parochies over ‘Nalaten aan het netwerk van liefde’

“We hopen u te ontmoeten bij deze bijeenkomst om samen te verkennen hoe parochies op een respectvolle en zorgvuldige manier aandacht kunnen geven aan nalatenschappen”, schrijft algemeen econoom John Bakker in de uitnodiging aan parochies voor een online bijeenkomst over nalaten aan de kerk.

De bijeenkomst vindt plaats op dinsdag 13 april om 20.00-21.30 uur. De brief, die mede namens de organisatoren Ad Sosef en Martijn Erkens werd verzonden, nodigt uit om goede aandacht te geven aan nalatenschappen als parochie en om samen in gesprek te gaan over de mogelijkheden.

“Op deze avond gaan we in gesprek over aandacht voor nalatenschappen in uw parochie. Dat doen we 1) aan de hand van recente inzichten in nalatenschappen en 2) met het materiaal dat voor parochies werd ontwikkeld in het bisdom Rotterdam”, aldus de algemeen econoom.

In mei 2019 ontvingen parochiesecretariaten een poster en een folder over nalaten aan de parochie. Ook werd de brochure ‘Nalaten aan het netwerk van liefde’ gemaakt met meer informatie voor mensen die een nalatenschap overwegen. Hieraan kunnen parochies een eigen informatieblad toevoegen met relevante gegevens. Parochies ontvingen ook een handleiding voor vrijwilligers.

Tijdens een meet & greet over nalatenschappen in oktober 2019 werd dit materiaal toegelicht. En in 2020 werd een serie voorbeeldartikelen met enkele foto's ter beschikking gesteld voor de parochiebladen en websites. Verschillende parochies namen artikelen hiervan over.