Opening Actie Kerkbalans 2016 gefilmd

Door: Bisdom vrijdag 22 januari 2016

Actie Kerkbalans werd dit jaar – letterlijk – ingeluid. Op zaterdag 16 januari om 12.00 uur werden in diverse plaatsen in ons land de klokken geluid om de start van de actie te markeren. In het bisdom Rotterdam was het Prof. Paul van Geest die in Delft de klokken van de Maria van Jessekerk in gang zette.

Van deze opening van Actie Kerkbalans is een korte film gemaakt (YouTube). Prof. Paul van Geest vertelt waarom het ook in onze tijd meer dan de moeite waard is om Actie Kerkbalans te steunen: "De kerk en daarbij het kerkgebouw heeft een waarde die niet te vervangen is." En Ad Sosef, een van de zeven Kerkbalansconsulenten in het bisdom, zegt: "Wanneer een kerk naar buiten treedt en overtuigend laat zien wat er allemaal gebeurt en hoe waardevol de aanwezigheid van de lokale kerk is in wijk en stad, dan wordt de financiële bijdrage van de mensen een natuurlijk gevolg."

Het inluiden van de Actie Kerkbalans wil een ondersteuning geven aan de duizenden vrijwilligers die van zondag 17 tot en met 31 januari op pad zijn om, in weer en wind, persoonlijk de brieven te overhandigen waarmee een financiële bijdrage wordt gevraagd voor de lokale parochie of gemeente.

De film, gemaakt door Hugo Rikken, is hier te zien en ook bij Open Rotterdam TV en op het tweede kanaal Open Podium.

Links: