Pastoraal Bulletin: Jaar van het Woord van God

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 17 november 2020

Foto: Bovenwijs

Het Pastoraal Bulletin sluit met het thema aan bij het diocesane Jaar van het Woord van God

Deze maand verscheen een nieuw nummer van het Pastoraal Bulletin met als thema: Jaar van het Woord van God. De uitgave is er één in een reeks van de laatste jaren, waarin telkens aandacht werd besteed aan het diocesane themajaar. Zo verscheen in 2019 een nummer over roeping (Jaar van de Roepingen) en in 2018 een nummer over gebed (Jaar van Gebed).

Het Pastoraal Bulletin ‘Jaar van het Woord van God’ biedt de lezer reflecties op het Woord van God: als veelkleurige bron van geloof, als meditatief instrument tot geloof, als uiting van persoonlijk geloof en als Woord dat kerken verbindt. Ook vraagt de Katholieke Bijbelstichting (KBS) erin aandacht voor zijn belangrijke werk tot verspreiding van Gods Woord, in een adequate vertaling.

Het openingsartikel is van de hand van prof. dr. Archibald van Wieringen. “Christenen geloven niet in de Bijbel”, schrijft hij. “Volgens de Geloofsbelijdenis, het Credo, geloven christenen in één God, die is Vader en Zoon en heilige Geest.” Om vervolgens aan te geven hoe cruciaal de Bijbel is in die geloofsbelijdenis: “Wanneer het hoogtepunt betreffende de Heer Jezus Christus genoemd wordt, namelijk zijn opstanding uit de doden, staat er in de geloofsbelijdenis: secundum Scripturas - ‘volgens de Schriften’. Het geloof in die éne God, die is Vader en Zoon en heilige Geest, hangt niet in het luchtledige, maar komt voort uit en is gebaseerd op de teksten van de Bijbel.” In de tekst werkt Archibald van Wieringen vervolgens verschillende betekenislagen uit van de uitdrukking ‘secundum Scripturas’.

Het Pastoraal Bulletin bevat veel praktische artikelen over hoe je de Bijbel kunt lezen en hoe het Woord van God mensen inspireert. De teksten worden afgewisseld met citaten uit kerkelijke documenten en de brief die bisschop Van den Hende schreef bij de start van het Jaar van het Woord van God. Ook is er aandacht voor de speciale uitgaven van het bisdom in het themajaar, zoals het bijbels kwartet en het ‘Inspiratiemagazine Woord van God’, en voor een zakbijbeltje van de KBS.

• Voorwoord (Robert Jan Peeters)
  • De Bijbel als veelkleurig geloofsgetuigenis (Archibald van Wieringen)
  • Lectio Divina - biddend bijbellezen (Jeroen Smith)
  • Persoonlijke relatie met God (Monique Meeussen)