Romebedevaart: “God heeft een plan met ieder van ons”

Door: Bisdom zaterdag 21 oktober 2017

Pater Yan Asa svd houdt de homilie. (Foto: Ramon Mangold)

Eucharistie in de kerk van Santa Maria in Trastevere

De pelgrims van de bisdombedevaart vieren op vrijdag 20 oktober de eucharistie in de kerk van Santa Maria in Trastevere. Het is de laatste dag in Rome. Mgr. Van den Hende is hoofdcelebrant. Pater Yan Asa svd houdt de homilie. Aan het eind van de eucharistieviering maakt Mgr. Van den Hende bekend dat het bisdom in de Advent een Jaar van Gebed start.

Pater Yan Asa is als missionaris werkzaam in Den Haag. Het is de zevende dag van de pelgrims in Rome, rekent hij na, en hij legt uit hoe het getal zeven van betekenis is in bijbelse zin. Het is het getal van de volheid, preekt hij. “Deze zeven dagen in Rome heeft u in gesprekken uw leven kunnen delen met anderen. Het zijn zeven dagen van onvergetelijke herinneringen. Misschien hebben we ieder van ons een eigen motivatie, verlangen, intentie. Er zijn veel wegen naar Rome. En we mogen God vragen vandaag ons te helpen ontdekken hoe Hij met ons meegaat als pelgrims in onze parochies en bisdom en hoe we het geloof kunnen uitdragen in Nederland. God heeft een plan met ieder van ons om zijn liefde zichtbaar te maken in de wereld vandaag.”

Pater Asa legt de zaligsprekingen uit de evangelielezing uit (Matteüs 5, 1-12a). Tijdens de zeven dagen in Rome beleefden de pelgrims veel mooie momenten. Daardoor ontstond ook de ruimte om met elkaar te spreken over verdriet en moeilijkheden. Pater Asa heeft een bemoedigend woord. “Zalig zij die treuren. Als we worden ondergedompeld in moeilijke situaties, zoals het verlies van onze dierbaren, willen we vrede vinden en ons laten versterken door ons gebed en ons geloof. Gelukkig zij die afhankelijk zijn van God.”

Foto: Ramon Mangold

“Ik hoop dat u zich deze dagen heeft opengesteld voor de Heilige Geest en dat u heeft gezien hoe Hij in ons werkt. Mogen we de zaligsprekingen van Jezus vandaag meenemen naar ons huis, naar ons werk. En mogen we samen de liefde en vreugde van God verkondigen, het evangelie van Jezus Christus. We doen dat in Nederland, waar we ons een kleine minderheid in de samenleving voelen en tóch geloven dat Gods liefde in mensen werkt. Mensen kunnen dan werkelijk zien hoe God met ons meegaat.”

Els Spoor kijkt op deze laatste dag in Rome terug op een mooie bedevaart: “Het was een geweldige reis, een hele mooie week. Ik merk bij mezelf dat er iets gezaaid is dat opbloeit. Onze deelgroepleider heeft ons zoveel mooie verhalen verteld en we hebben met de groep gebeden, ook op straat. Het was een heel waardevolle reis. Ik ben vijf keer in Rome geweest, maar dit was de meest bijzondere keer.” Ze vertelt dat ze deze dag nog enkele toeristische dingen hebben gedaan: “We hebben geshopt en lekker geluncht en nog een prachtig gesprek gehad met elkaar.” Samen met een vriendin meldde ze zich aan voor de bedevaart. En tijdens de bedevaart kregen ze er een nieuwe vriendin bij. Els: “Ik dacht aan wat Jezus zegt: waar er twee of drie in mijn Naam bijeen zijn, ben Ik in hun midden. We waren met twee en nu zijn we met drie vriendinnen. We komen uit een andere parochie, maar ja, we gaan zeker contact met elkaar houden.”

Aan het eind van de middag vertelt Toos van der Werf: “Vandaag was de laatste viering in Rome weer heel waardevol. Het met elkaar zingen, het enthousiasme dat je deelt. De vrije tijd was ook heerlijk. De mooie verhalen die ik heb gehoord, hebben me verrijkt.” De pelgrims hebben dan net een bezoek aan Sant’Egidio achter de rug. Toos: “Mijn dochter is met min of meer vergelijkbare projecten bezig. Ik ben nu nog trotser op haar dat ze zulk mooi werk doet.”