Startmoment actie Kerkbalans 2018 in Zoetermeer

Door: Bisdom maandag 04 december 2017

Foto: Johan Wouters

Het diocesane startmoment voor de actie Kerkbalans vindt plaats op zaterdag 20 januari in de H. Nicolaasparochie in Zoetermeer. In Zoetermeer vond eind november een oriënterend gesprek plaats van Kerkbalansconsulent Ad Sosef en penningmeester Peter Albers. Ze spraken de hoofdlijnen van het startmoment door: Wie nodig je uit? Hoe bereik je de pers? Kun je het startmoment ook samen met de protestantse gemeente houden? Wat willen we van onszelf laten zien?

Parochies en protestantse gemeenten worden sinds een aantal jaren gestimuleerd om een startmoment te houden. Het resultaat is goede en positieve aandacht voor Kerkbalans in de lokale media, in de week dat de brieven bij de parochianen worden bezorgd. Een laagdrempelig startmoment is een mooie manier om bekendheid te geven aan de start van de actie Kerkbalans. Bovendien is het een goede gelegenheid om vrijwilligers en parochianen te motiveren.

Parochies in het bisdom Rotterdam worden van harte uitgenodigd om op 20 januari een eigen startmoment te houden. Vorig jaar waren er landelijk 140 plekken met een inluidmoment. De website van de actie Kerkbalans geeft tips, zoals een fototentoonstelling, omdat er landelijk ook een fotowedstrijd wordt georganiseerd. De pagina Start je actie roept op tot creativiteit: “U kunt natuurlijk ook zelf een bijzonder startmoment bedenken, zoals: een orgelmarathon, een hardloopwedstrijd, cup cakes bakken en uitdelen. Maak er vooral een feest van en treedt naar buiten!”

Ook een startmoment in uw parochie? Lees meer over het inluiden en download een draaiboek dat helpt bij de organisatie op Start je actie. De actieperiode Kerkbalans is 20 januari tot en met 3 februari 2018.

Om de campagne van 2018 tot een succes te maken, is het van belang parochianen tijdig te herinneren aan de Actie Kerkbalans. Het bisdom Rotterdam publiceert voorbeeldartikelen voor parochies die zij kunnen inzetten in hun communicatie in de aanloop naar de Actie Kerkbalans .

Bekijk ook de video over het inluiden van de actie Kerkbalans!