Tweede stap naar Roepingenzondag: Oriëntatiedag Vronesteyn

Door: Bisdom Rotterdam zaterdag 25 maart 2023

Foto: Bisdom Rotterdam

Vronesteyn verwelkomde vijf mannen en een echtgenote op de Oriëntatiedag

Op zondag 19 maart verwelkomde Vronesteyn vijf mannen en een echtgenote op de Oriëntatiedag. De dag was de tweede stap op weg naar Roepingenzondag 30 april. De Oriëntatiedag wordt elk jaar gehouden voorafgaand aan Roepingenzondag. “Er waren vier mannen die zich oriënteren op de priesteropleiding en één die kwam voor de diakenopleiding”, vertelt rector Broeders na afloop.

Studiecoördinator Liesbeth Stalmeier sprak op deze middag over de intellectuele vorming: de studie die hoort bij de opleiding tot priester of diaken. De intellectuele vorming is een van de vier pijlers van de opleiding. De andere drie pijlers zijn de persoonsvorming, de geestelijke vorming en de pastorale vorming.

Op de Oriëntatiedag werd gesproken over roeping en onderscheiding. “Drie van de vier mannen die zich oriënteren op de priesteropleiding volgen het ‘Kom en zie-jaar’ van Vronesteyn dat precies daarover gaat: hoe kun je je roeping onderzoeken en ontdekken of het verlangen dat je voelt daadwerkelijk iets is dat van God komt?” aldus rector Broeders. Hij geeft aan dat het belangrijk is om ook in de parochies over roepingen te spreken. “Als roeping een onderwerp is in de parochie, kun je ook daar al in gesprek komen met mannen die nadenken over het priesterschap of diaconaat. Je wil mensen niet onder druk zetten en zoiets heeft tijd nodig, maar je wil ook niet dat een verlangen tot het priesterschap of diaconaat nooit gethematiseerd wordt in de parochie.”

“De deelnemers deelden hun roepingverhaal en we spraken over hun bagage: de opleiding die ze hebben en wat ze meenemen aan geloof, hoop en liefde”, aldus de rector. “Het is belangrijk dat ze verder gaan met de drie G’s van gebed, geloof en gemeenschap van de Kerk.”

• De Oriëntatiedag was voor mannen van 18 tot 45 jaar. Wie de Oriëntatiedag heeft gemist en toch graag met de rector in gesprek wil, kan contact opnemen met rector Broeders via: w.broeders@bisdomrotterdam.nl
  • Het ‘Kom en zie-jaar’ is een concrete uitwerking van de oproep die Vronesteyn sinds 2021 doet: Onderzoek je roeping tot priester of diaken. Doe dat samen met Vronesteyn.
  • De eerste stap op weg naar Roepingenzondag was een bijeenkomst met ambassadeurs van Vronesteyn