“Voor een synodale Kerk” - digitale ontmoeting van geestelijk verzorgers

Door: Bisdom Rotterdam maandag 28 maart 2022

Logo bisschoppensynode “Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio”

Digitale bijeenkomst met als thema ‘samen op weg’

Regelmatig zijn er expertmeetings en bijeenkomsten voor geestelijk verzorgers in het bisdom Rotterdam. Deze expertmeetings worden gehouden door Emile Boleij, bisschoppelijk gedelegeerde voor het categoriale pastoraat. Op donderdag 24 maart was er een digitale bijeenkomst met als thema ‘samen op weg’ in het kader van de bisschoppensynode “Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio”.

Emile Boleij heette iedereen van harte welkom en las als start van de bijeenkomst het gedeelte van de zending van de leerlingen voor uit het Matteüs evangelie (Matteüs 28, 19-20). Na een korte stilte werd iedere deelnemer gevraagd wat hem of haar in de tekst aansprak.

Na een korte uitleg van Anneke Donkers coördinator pastorale dienstverlening en diocesane bijeenkomsten over de methode van de Laurentiusconferentie startte het gesprek. Iedere geestelijk verzorger hield een korte inleiding vanuit de eigen praktijk over de thema's communio, participatio en missio. In nog drie rondes werd ieders inbreng verder verkend door een informatieve vraag, een kritische vraag en een positieve opmerking. Zo ontstond een gesprek waarin ieders betrokkenheid en inspiratie doorklonk.