Vuurdoop: Honderden vormelingen bidden samen om de Heilige Geest

Door: BIsdom maandag 21 mei 2018

Foto: Peter van Mulken

Jaarlijkse dag voor alle vormelingen in het bisdom Rotterdam

“Eindelijk is het dan zover! Zaterdag 19 mei 2018. De Vuurdoop en jij bent erbij!” Zo werden de 600 vormelingen welkom geheten tijdens de jaarlijkse dag die speciaal voor hen wordt georganiseerd. Vormselgroepen uit het hele bisdom komen samen op de zaterdag vóór Pinksteren. Ze beklimmen de toren van de kathedraal, maken muziek, krijgen theater en workshops die laten zien hoe de Heilige Geest je helpt om te leven vanuit je geloof.

Bij de opening leest Mgr. Van den Hende de tekst uit Handelingen over de komst van de Geest (Handelingen 2, 1-11): “Toen de dag van Pinksteren aanbrak, waren allen bijeen op dezelfde plaats. Plotseling kwam uit de hemel een gedruis alsof er een hevige wind opstak en heel het huis waar zij gezeten waren, was er vol van. Er verscheen hun iets dat op vuur geleek en dat zich, in tongen verdeeld, op ieder van hen neerzette. Zij werden allen vervuld van de heilige Geest en begonnen in vreemde talen te spreken, naargelang de Geest hun te vertolken gaf.”

“Jullie zijn hier samen vanwege het vormsel, want we geloven dat wat lang geleden gebeurd is toen de Heilige Geest kwam over de leerlingen niet alleen iets in het verleden is, maar dat dezelfde Geest bij ons komt als we worden gevormd. De Heilige Geest is geen cadeau waar je mee kunt showen: kijk eens wat heb ik nou gekregen. Hij word je gegeven in je hart. Natuurlijk kun je dat cadeau dat je ontvangt laten zien. Dat doe je als je de liefde van God laat zien door elkaar in Jezus’ Naam te helpen, te dienen, te vergeven en te steunen. De Heilige Geest brengt samen. We mogen samen het geloof delen dat de Heilige Geest net zoals op het eerste Pinksterfeest bij ons komt en aan ons gegeven wordt.”

“Als je iets te doen hebt, zoals een groot examen, en zenuwachtig wordt, hoop ik dat je durft te zeggen: ‘Kom, Heilige Geest’.”

In het Jaar van Gebed nodigt de bisschop de jongeren uit om te bidden tot de Heilige Geest: “Ik hoop dat je niet alleen vandaag denkt aan de Heilige Geest. Als je iets te doen hebt, zoals een groot examen, en zenuwachtig wordt, hoop ik dat je durft te zeggen: ‘Kom, Heilige Geest.’ En als je ruzie hebt gemaakt en het weer goed wilt maken, mag je bidden: ‘Kom, Heilige Geest’. Het zijn maar drie woorden en je kunt ze altijd bidden.” De bisschop en de vormelingen voegen de daad bij het woord en bidden samen om een mooie Vuurdoop in liefde en geloof.

De vormelingen bidden zeven voorbeden rond de gaven van de Geest: wijsheid, verstand, inzicht, sterkte, kennis, liefde, eerbied voor Gods Naam. Na een lied volgt een vuurkunstenaar. Hij beeldt uit hoe vurig de Geest is en dat je het geloof in het vuur van de Heilige Geest ook aan elkaar door kunt geven. Daarna gaan de deelnemers groepsgewijs uiteen. Ze doorlopen het programma en komen rond het middaguur merkbaar enthousiast weer bij elkaar voor een gezamenlijke afsluiting. Dan maakt vicaris Henri Egging bekend welke vormselgroep dit jaar de Vuurdoop wisseltrofee wint. De groepen maakten een fotocollage rond de vraag: Heb jij de Spirit?! De winnende fotocollage laat zien hoe je kunt geloven en bidden in de kerk, wat dat betekent voor je dagelijkse leven en dat de Heilige Geest je daarbij kan helpen. De winnaar is de vormselgroep van de H. Nicolaasparochie in Zoetermeer. Zij komen naar voren en nemen de wisseltrofee in ontvangst.

“Ik hoop dat het vuur van de Heilige Geest met jullie meegaat vandaag en elke dag van je leven”, zegt de bisschop voordat hij alle vormelingen en begeleiders tot slot de zegen geeft. “En blijf bidden: ‘Kom, Heilige Geest’ als je iets moet doen dat moeilijk is en wanneer je je geloof en vertrouwen in God wilt bewaren. Morgen vieren mensen wereldwijd Pinksteren. Ik wil jullie Gods zegen geven, dat het vuur van de Geest jullie rijk maakt en dat je niet bang bent om christen te zijn. Want als de apostelen waren weggelopen toen ze bang waren hadden wij nooit van Jezus gehoord.”