Wat vraagt God van mij? Lees alles over het ‘Kom en zie-jaar’

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 23 juni 2023

Foto: Warren Wong via Unsplah

Het bisdom en Vronesteyn bieden het ‘Kom en zie-jaar’ vanaf september opnieuw aan

Het ‘Kom en zie-jaar’ wil mannen (18-45 jaar) die zich oriënteren op hun roeping helpen ontdekken wie Jezus is en waartoe God hen roept. In mei werd het eerste ‘Kom en zie-jaar’ afgesloten. In september wordt het jaar opnieuw aangeboden. Daarom is het zomernummer van de digitale nieuwsbrief van Vronesteyn er helemaal aan gewijd.

De speciale editie van de digitale nieuwsbrief wordt verstuurd aan alle abonnees en aan pastorale beroepskrachten in het bisdom Rotterdam met de oproep: “Kent u mannen in uw omgeving die dit jaar zouden willen volgen? Stuur hen deze nieuwsbrief door en nodig hen uit.”

In de nieuwsbrief vertelt een deelnemer wat het jaar voor hem heeft betekend, nodigt rector Broeders uit om contact op te nemen, en geeft de spirituaal van Vronesteyn, pastoor Smith, in een video uitleg over het programma. Een digitale flyer in de nieuwsbrief geeft nog veel meer informatie rond onder meer de data en thema’s.

Parochies ontvangen binnenkort een ansichtkaart van het ‘Kom en zie-jaar’ om uit te reiken aan mogelijke belangstellenden. Voor de parochiebladen en parochiewebsites is er een artikel en ook ontvangen de parochies hiervoor een advertentie.

Bisschop Van den Hende beveelt het jaar ‘Kom en zie’ van harte aan. “Het nadenken over je roeping is geen kwestie van een vragenformulier invullen”, zegt hij. “Belangrijk is om te komen tot gebed en zo je vragen bij de Heer uit te spreken en neer te leggen en tevens om in de gemeenschap van de Kerk met anderen in gesprek te treden. Kortom, een dialoog aan te gaan omtrent de vraag waartoe de Heer jou roept en of dit het dienstwerk van het gewijde ambt is.”

“De weg van ‘Kom en zie’ biedt die noodzakelijke dialoog van gebed en gesprek. Je roeping ontdekken en onderscheiden is geen haastklus maar betekent dat je in kracht van de heilige Geest met God en de gemeenschap van de Kerk werkelijk ruimte en tijd maakt in je hart en in je leven om zorgvuldig de vraag te kunnen stellen en te onderzoeken: waartoe ben ik geroepen door de Heer? De geleidelijke weg van ‘Kom en zie’ is een geweldige gelegenheid die we als bisdom op Vronesteyn opnieuw mogen aanbieden”, aldus de bisschop.

Dit verkenningsjaar wordt aangeboden door het bisdom Rotterdam samen met de priester- en diakenopleiding Vronesteyn. Er zijn geen kosten aan verbonden.

Bekijk de video: