‘We merken dat steeds meer parochies de voordelen zien van de Marriage Course’

Door: Bisdom Rotterdam maandag 04 november 2019

Foto: Ramon Mangold

Diocesane Werkgroep Huwelijk en Gezin organiseert bijeenkomst huwelijksvoorbereiding en gezinspastoraat

Op 19 oktober vond in Nootdorp een bijeenkomst plaats voor pastorale beroepskrachten en vrijwilligers die zich in parochies inzetten voor huwelijksvoorbereiding en gezinspastoraat. De bijeenkomst werd georganiseerd door de Diocesane Werkgroep Huwelijk en Gezin. Deze werkgroep organiseert sinds enkele jaren de Marriage Course en de Pre Marriage Course. Ook in 2020 worden de cursussen weer verschillende malen gegeven. Het aantal parochies dat de cursussen aanbiedt, groeit. De nieuwe data zijn opgenomen in de agenda van de bisdomwebsite. De eerstvolgende Marriage Course wordt vanaf 24 januari 2020 gehouden in Alphen a/d Rijn. Ook in Den Haag en Rotterdam zullen cursussen plaatsvinden.

“De bijeenkomst op 19 oktober werd gebruikt om uit te wisselen over de stand van zaken en met elkaar te spreken over huwelijks- en gezinspastoraat in parochies”, vertelt Monique Boons van de Werkgroep Huwelijk en Gezin. “We ondersteun als werkgroep en willen leren van elkaar. Ook deze keer hebben we daarom op de bijeenkomst gevraagd naar de wensen van parochies en waar ze hulp bij kunnen gebruiken. We doen het met elkaar. Mensen die met huwelijk en gezin bezig zijn in parochies ontmoeten elkaar op de bijeenkomst. Ze komen bij elkaar als netwerk.”

De bijeenkomst werd gebruikt om te spreken over de cursussen en de reacties daarop van de deelnemers. Tijdens de (Pre) Marriage Course gaan aanstaande echtparen met elkaar in gesprek over wat belangrijk is voor je relatie en je verwachtingen voor de toekomst. Monique: “In de evaluatie geven de deelnemers stuk voor stuk aan dat hun relatie baat heeft gehad bij de cursus. Ze spreken over zaken waar ze normaal niet zomaar aan toe komen.”

“Pastorale teams zien dat de cursussen een goede aanvulling kunnen zijn op de huwelijksvoorbereiding die in de parochie wordt gegeven.”

“Tijdens een eerdere bijeenkomst vroegen parochies wat er aan aanbod is voor gezinnen die in zwaar weer verkeren. Naar wie kun je mensen doorverwijzen? Hoe kun je als parochie voor deze gezinnen van betekenis zijn? Daar hebben we deze keer over gesproken. Onder meer kwam daaruit het idee naar voren om huwelijksparen na één en bijvoorbeeld na vijf jaar nog eens een kaartje te sturen om zo verbinding te houden.” Een ander onderwerp in Nootdorp was de ‘Parenting Course’ van de Alpha Cursus die christelijke ouders wil ondersteunen bij de opvoeding van kleine kinderen en tieners.

De werkgroep merkt dat steeds meer parochies de voordelen zien van de Marriage Course en de Pre Marriage Course. Monique Boons: “Pastorale beroepskrachten die de cursus mee hebben begeleid zijn enthousiast en vertellen erover aan hun collega’s. Pastorale teams zien dat de cursussen een goede aanvulling kunnen zijn op de huwelijksvoorbereiding die in de parochie wordt gegeven.”

De (Pre) Marriage Course is ontwikkeld door Alpha Nederland. De avonden beginnen met een maaltijd en daarvoor een kort gebed. Er worden tafels voor twee gedekt. Een lid van het pastoraal team en een gastechtpaar begeleiden de avonden. De inhoud komt van een DVD, die in het Nederlands en in het Engels te volgen is, en een werkschrift. In het bisdom Rotterdam is aan de cursus een eerste avond toegevoegd, over de betekenis van het huwelijk als sacrament, of je tijd maakt om samen te bidden en naar de kerk te gaan en hoe je kinderen gelovig kunt opvoeden. De cursus is een impuls om na te denken over de plek die geloof en de Kerk innemen.

In het voorjaar 2019 werd de Marriage Course gegeven in de parochies in het Groene Hart. Daarvan werd een video gemaakt. Hierin komen Sacha en Veronica aan het woord. Zij vertellen dat zij nu voor het eerst echt praten over hun relatie. “Meestal praat je daar niet over als je thuis bent”, zegt Sacha. “Je leert hier veel en krijgt ook video’s te zien van andere mensen die al veel dingen hebben meegemaakt. Bijvoorbeeld mensen die al tachtig jaar bij elkaar zijn, dan denk je: ‘hoe hebben ze dat zo lang kunnen volhouden?’”

De (Pre) Marriage Course is onderdeel van de huwelijksvoorbereiding die is opgezet vanuit de Diocesane Werkgroep Huwelijk en Gezin (DWHG) na bisschoppensynodes over huwelijk en gezin (oktober 2014 en 2015). Het huwelijk is een roeping en deze synodes benadrukten het belang van goede huwelijksvoorbereiding. De DWHG wil aandacht hebben voor de manier waarop je het leven met elkaar deelt en hoe je je huwelijk als gelovige beleeft en invulling geeft.