Netwerk van liefde

152.000 euro voor diaconale projecten in het bisdom Rotterdam

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 11 juni 2019

Impuls voor een netwerk van jonge schouders onder het diaconale werk

De Diocesane Caritas Instelling (DCI) kende afgelopen jaar 152.000 euro toe aan diaconale projecten in het bisdom Rotterdam. Bijna een derde van de bestedingen ging naar projecten voor kinderen, jongeren en studenten. Dat blijkt uit het onlangs verschenen jaarverslag en jaarrekening 2018 van de DCI.

“In onze welvarende maatschappij zijn er steeds meer mensen die op allerlei manieren tussen wal en schip vallen”, zegt DCI-voorzitter Wilbert van Erp. “Er zijn wel ambtenaren, maar die kunnen of mogen niet altijd hulp bieden. Als kerk kun je dan wel mensen in nood helpen. Dat is wat we bedoelen met diaconie: anderen zien staan en je bekommeren om hun lot.”

Opvallend in de toekenningen is de focus op het jongerenwerk. Margreet Wijsman, ambtelijk secretaris en projectadviseur van de DCI, legt uit dat de DCI met deze impuls voor het jongerenwerk ook het belang onderstreept van het bouwen aan een netwerk (van jonge schouders) onder het diaconale werk: “De zomerkampen van het bisdom, het Haagse kinderkamp, het studentenpastoraat en dit jaar ook de projecten rondom de Wereldjongerendagen en WJD@Home ondersteunen en verbinden jonge mensen. Het is daardoor bouwen aan het netwerk van de toekomst. Paus Franciscus zei laatst: ‘Jongeren zijn niet de toekomst maar het nu.’ We willen nu in hen investeren. De gesteunde projecten doen veel goeds voor kinderen en jongeren.”

Wilbert van Erp: “Een project dat we al jarenlang steunen is het kinderkamp uit de Schilderwijk in Den Haag. Veel deelnemers kunnen anders niet op vakantie. We vragen na afloop altijd of het project geslaagd was en horen dan dat ze bijvoorbeeld met het geld een extra uitstapje hebben kunnen maken, en alle kinderen een ijsje konden trakteren. De kinderen zijn heel dankbaar. Ze hebben een grandioze week gehad.”

Met de financiële steun aan religieuze gemeenschappen, onderschrijft de Diocesane Caritas Instelling dat de Kerk als een netwerk van liefde, niet zonder gebed kan.

In het jaarverslag springt ook de ondersteuning (geldelijk, food en non-food) van religieuze gemeenschappen in het bisdom Rotterdam eruit. Hiermee onderschrijft de DCI dat de Kerk als een netwerk van liefde niet zonder gebed kan. “Met de ondersteuning van de religieuzen onderstrepen we dat zij onderdeel zijn van dat netwerk van liefde van ons bisdom Rotterdam, tot opbouw van een beschaving van liefde”, zegt Margreet Wijsman.

Van Erp: “De zusters zijn vanuit hun geloof ook nog eens ontzettend diaconaal actief. Bijvoorbeeld de Missionaries of Charity, ook wel de zusters van Moeder Teresa genoemd, doen heel goed werk voor de dak- en thuislozen in Rotterdam. Zusters uit het buitenland weten vaak minder goed de weg voor financiering. Dan is het geweldig dat we hen kunnen steunen vanuit de DCI.”

Het geld waarmee de DCI projecten steunt, wordt bijeengebracht door de Parochiële Caritas Instellingen (PCI-en). Wijsman: “Het bestuur beoordeelt heel zorgvuldig iedere aanvraag en kijkt of het binnen de richtlijnen van de DCI past. Dit jaar waren er goede jongerenprojecten aangedragen.”

Voorzitter Van Erp hoopt op meer aanvragen vanuit de parochies: “Een van de doelen van de DCI is om mensen bewust te maken van wat diaconie nu eigenlijk is en wat het te maken heeft met het geloof en naar de kerk gaan. Bij het woord ‘caritas’ denken mensen vaak aan voedsel geven aan minderbedeelden. Maar soms hebben mensen meer behoefte aan gezelschap, dan aan een kop soep. Dat is ook diaconie. ‘Verkondig het evangelie, desnoods met woorden’, zegt Paus Franciscus waarmee hij de Heilige Franciscus van Assisi citeert. Je medemens dienen is, naast vieren in de kerk en leren over het geloof, van belang als je een volgeling van Christus wilt zijn.”