Netwerk van liefde

Aanmelding voor de Elisabethcertificaten 2024 is geopend

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 04 april 2024

Elisabeth van Thüringen, muurschildering in de kathedraal. (Foto: Ramon Mangold)

Een blijk van waardering voor diaconale initiatieven in het bisdom Rotterdam

Caritasinstellingen en parochies zijn uitgenodigd voor de uitreiking van de Elisabethcertificaten op zaterdag 16 november. De aanmelding van diaconale initiatieven hiervoor is nu geopend. Dat schrijft Piet Timmermans, dienstverlener diaconie en caritas, in een brief die deze week is verstuurd aan verschillende geadresseerden, waaronder werkgroepen diaconie en MOV. Initiatieven kunnen tot 4 juli worden aangemeld via het formulier.

De Elisabethcertificaten zijn verbonden aan de diaconieprijs “Brood en rozen”. Deze prijs wordt sinds 2008 elke twee jaar toegekend in het bisdom Rotterdam. Voorheen waren er prijswinnaars in diverse categorieën, maar sinds 2020 wordt een Elisabethcertificaat uitgereikt aan alle diaconale initiatieven die worden ingediend. In de coronaperiode was het een blijk van waardering voor alle diaconale initiatieven, die parochies en instellingen in de eerste golf van de pandemie hadden ondernomen voor de meest kwetsbare mensen. Ook in 2022 en nu in 2024 worden de Elisabethcertificaten uitgereikt.

Met de uitreiking van de Elisabethcertificaten worden diaconale activiteiten van parochies en kerkelijke instellingen en de inzet van vrijwilligers zichtbaar gemaakt voor een breder publiek. Daarbij wordt dit jaar aangesloten bij het thema van het Heilig Jaar (Jubeljaar) 2025: Pelgrims van hoop (1 december 2024 - 30 november 2025).

Piet Timmermans: “Het hele Jubeljaar staat in het teken van liefde en barmhartigheid, van ontmoeting en van elkaar beter leren kennen, van samen optrekken en delen. We worden samen ‘pelgrims van hoop’. Onderweg merk je hoe het de liefde van Gods Geest is die de harten van mensen met elkaar verbindt. Pelgrims zijn onderweg, ze hebben een doel voor ogen. We kennen het beeld van eenzame pelgrims, die op zoek zijn naar heil, troost en nieuwe kansen voor zichzelf. Tegelijk staan ze ook open voor dat wat ze onderweg ontmoeten en de mensen die ze tegenkomen. Een pelgrimage is dan juist een tocht die je samen onderneemt. Je deelt je verhalen, je lasten en je eten en drinken onderweg.”

Het thema van de uitreiking van de Elisabethcertificaten sluit hierbij aan en is: Pelgrims van hoop, ontmoeten, leren kennen en samen optrekken en delen.

Het thema van de uitreiking van de Elisabethcertificaten is: Pelgrims van hoop, ontmoeten, leren kennen en samen optrekken en delen.

“De afhankelijkheid van de pelgrim en de zorg en liefde die je als pelgrim mag ontvangen en geven doen denken aan ons werk in de diaconie en de caritas”, aldus Piet Timmermans. “Juist samen onderweg herken je werken van barmhartigheid. Je ziet in de natuur onderweg de noodzaak om te zorgen voor ons gemeenschappelijk huis. Met de hongerigen deel je je brood en met de dorstigen je water. Wie maar met moeite meekomt, krijgt ondersteuning. We worden allemaal reizigers, vreemdelingen en afhankelijk van gastvrijheid van anderen.”

De vorige keer werd het Elisabethcertificaat uitgereikt aan twintig diaconale activiteiten. Ook nu wordt gehoopt op veel aanmeldingen. “Denk niet te snel: wat wij doen is niets bijzonders. Want wat voor u vanzelfsprekend lijkt, kan voor anderen heel nieuw en uitdagend zijn”, benadrukt Piet. “Voert u diaconale activiteiten uit die hoop geven, verbinding brengen waarbij mensen elkaar ontmoeten en leren kennen? Zijn er activiteiten waarbij mensen samen optrekken, samen over grenzen heen aanpakken of samen delen? Over al deze activiteiten willen we graag horen.”

De uitreiking van de Elisabethcertificaten op zaterdag 16 november valt in het weekend dat de Kerk de Werelddag van de armen viert en de heilige Elisabeth van Thüringen gedenkt. De uitreiking valt ook binnen de periode waarin caritasinstellingen en parochies zijn uitgenodigd voor de Caritas Actie: een actiemaand voor caritas en diaconie (26 oktober - 24 november).