Netwerk van liefde

Bisschop: “Het Woord van God is zonder grenzen. Waar je ook bent, de boodschap van God is ook voor jou”

Door: Bisdom Rotterdam maandag 27 juli 2020

Bezoek van bisschop Van den Hende aan de zomerkampen vorig jaar. Dit jaar konden de kampen helaas niet doorgaan. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Bisschop neemt videoboodschap op voor de zomerkampen en dankt de kampleiding voor hun betrokkenheid en teamwork

Dit jaar konden de zomerkampen in het bisdom helaas niet doorgaan. Jaarlijks nemen in totaal meer dan honderd kinderen, tieners en jongeren deel aan de drie zomerkampen van het bisdom en aan het Willibrordkamp van de parochie Maria Sterre der Zee in Den Haag. Bisschop Van den Hende bezoekt de kampen elk jaar. Hij nam een video op voor de deelnemers, samen met Desiree Bühler van het jongerenpastoraat.

In het filmpje van drie minuten vertelt de bisschop over het thema dat de zomerkampen dit jaar hadden: Woord zonder grenzen. “Gods Woord, dat we als gelovigen hebben gekregen, is belangrijk voor ons leven. We lezen in de Bijbel over Jezus en zijn liefde, over de apostelen die de kracht van de Heilige Geest kregen en over de profeten die de boodschap van God verkondigen aan de mensen van hun tijd. We kunnen dit jaar niet samenkomen rond het thema van het Woord van God. Maar omdat het Woord zonder grenzen is, zal het zeker de kans hebben om jullie te bereiken.” De bisschop nodigt de kinderen, tieners en jongeren uit om in de kerk naar het Woord van God te luisteren en om thuis in de Bijbel te lezen: “Het Woord van God is zonder grenzen. Waar je ook bent, de boodschap van God is ook voor jou.”

In de week van 20 juli ging ook de kampleiding online. Het zomerkamp werd omgedoopt naar ‘thuiskamp’ en elke dag werd een opdracht of spel geplaatst op de Facebookpagina van de zomerkampen. Als blijk van zijn waardering, en omdat hij nu niet langs kon komen, schreef de bisschop de kampleiding een brief. “Ik zie telkens weer dat de zomerkampen een bijzondere plek hebben in de activiteiten voor kinderen en jongeren in ons bisdom. Ik ervaar ook iedere keer dat jullie als kampleiders veel ervaring hebben en in gezamenlijkheid jullie talenten inzetten, om er voor de deelnemers een onvergetelijk zomerkamp van te maken, met sport en spel én met de rijkdom van ons geloof.”

“Naast boterhammen en pannen pasta is op de eerste plaats het Woord van God de belangrijke voeding voor ons leven in geloof.”

“Graag wil ik jullie danken voor jullie betrokkenheid en teamwork”, aldus de bisschop in zijn persoonlijke groet. Bisschop Van den Hende spreekt de hoop uit dat de zomerkampen in 2021 weer door kunnen doorgaan, en dat de kampleiders zich ook dan weer als vrijwilligers in willen zetten voor de kinderen, tieners en jongeren die graag deelnemen aan de zomerkampen.

Met de brief van de bisschop ontving de kampleiding het Inspiratiemagazine dat bij het bisdom verscheen en een zakbijbeltje. Bisschop Van den Hende: “Naast de boterhammen die gesmeerd worden en de pannen pasta die worden klaargemaakt is op de eerste plaats het Woord van God de belangrijke voeding voor ons leven in geloof. Het is daarom dat ik aan jullie graag dit bijbeltje aanbied, als teken van mijn waardering voor jullie grote betrokkenheid, en als handreiking van de Heer die ook met jullie steeds opnieuw zijn blijde boodschap wil delen.”

• Misdienaarsdagen 2020: Voor deelnemers van de zomerkampen in de leeftijd van 7 t/m 18 jaar worden in het najaar op zaterdag 12 september en 10 oktober de misdienaarsdagen gehouden
  • Zomerkampen 2021: De zomerkampen worden volgend jaar gehouden van 18 t/ m 24 juli