Netwerk van liefde

Chrismamis 2022: hulp van parochies bij opvang Oekraïense vluchtelingen

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 06 april 2022

Aandragen van de gaven tijdens een Chrismamis. (Foto: Peter van Mulken)

Concrete hulp in beeld tijdens het aandragen van de gaven

In de Goede Week, wanneer de Veertigdagentijd ten einde loopt, wordt aan de vooravond van het Paastriduum (Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Pasen) de Chrismamis gevierd, met de wijding van het chrisma en de zegening van de oliën voor de geloofsleerlingen en de ziekenzalving. In de Chrismamis brengen alle geledingen van het bisdom hun verbondenheid tot uitdrukking met Christus, die gekruisigd en verrezen is.

Tijdens de Chrismamis op woensdag 13 april zullen parochies uitdrukking geven aan hun diaconale inzet voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Dat zal gebeuren tijdens het aandragen van de gaven voor het vieren van de eucharistie.

Naast de gaven van brood en wijn voor de viering van de eucharistie, worden andere gaven aangedragen die verbonden zijn met de opdracht van de Heer om elkaar te dienen. In het evangelie van Witte Donderdag wast de Heer de voeten van zijn leerlingen en zegt: “Ik heb u een voorbeeld gegeven opdat gij zou doen zoals Ik u gedaan heb” (Johannes 13, 15). In de Chrismamis klinken in het evangelie woorden die op Jezus betrekking hebben. “Hij is gezonden om aan armen de Blijde Boodschap te brengen [..] om verdrukten te laten gaan in vrijheid” (Lucas 4, 18-19).

Het is gebruikelijk dat vertegenwoordigers uit parochies gaven aandragen tijdens de Chrismamis. Voor het laatst gebeurde dat twee jaar geleden in 2019, voor het uitbreken van de coronapandemie. De gaven waren toen bestemd voor de Voedselbank.

Het is nu weer voor het eerst dat de Chrismamis kan worden gevierd als grote diocesane plechtigheid met vele gelovigen samen. In een brief worden parochies opgeroepen om iemand af te vaardigen naar de Chrismamis, die tijdens het aandragen van de gaven de inzet van zijn of haar parochie symbolisch naar voren kan brengen. Dat kunnen bijvoorbeeld levensmiddelen zijn, kleding, een sleutel of foto van beschikbaar gestelde woonruimte, of een welkomstkaart. De brief is verstuurd aan moderatoren, portefeuillehouders diaconie, werkgroepen diaconie en MOV, en caritasbesturen.

Ook op andere momenten in de Chrismamis zal aandacht worden besteed aan de opvang van vluchtelingen, zowel uit Oekraïne als uit andere delen van de wereld.

Alle belangstellenden zijn van harte welkom bij de viering op woensdag 13 april in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal (19.30 uur).

Lees ook: