Netwerk van liefde

Diaconie en gebed versterken elkaar

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 13 september 2018

Diaconie en gebed versterken elkaar

Diaconie en gebed kunnen niet los van elkaar bestaan. In het Jaar van Gebed besteedt de Diocesane Caritas Instelling extra aandacht aan hoe gebed het diaconale werk van Parochiële Caritas Instellingen (PCI’en) kan versterken.

“Bidden is niet de eerste activiteit die bij je opkomt als je aan het werk van een PCI-bestuurder denkt”, zegt Jan Maasen, medewerker diaconie van het bisdom Rotterdam. “Toch kan ook het caritaswerk niet zonder gebed. Bijvoorbeeld om dit werk vol te houden en niet moedeloos te worden.”

Om dit verder uit te diepen en concreet te maken, organiseert de Diocesane Caritas Instelling op 10 oktober aanstaande een bijeenkomst voor vrijwilligers die zich in de parochies inzetten voor diaconie, bestuurders van Parochiële Caritas Instellingen. ‘PCI-werk: een gebed zonder end? Over diaconie en caritas in het Jaar van Gebed’ is de titel van de bijeenkomst en vormt een knipoog naar de vraag hoe gebed de motor voor diaconie is.

Jan Maasen: “We hebben de bisschop bereid gevonden om zijn gedachten over de relatie tussen caritas (diaconie) en gebed met ons te delen. Daarnaast geven twee vrouwelijke religieuzen die diaconaal actief zijn in ons bisdom een getuigenis over hoe gebed een rol speelt in hun diaconale werk. Het gaat hier om zuster Maria Nadiya s.s.v.m., lid van de communiteit van Blauwe Zusters in Den Haag; en zuster Petra van de Missionaries of Charity, ook wel de zusters van Moeder Teresa genoemd, in Rotterdam.”

De Diocesane Caritas Instelling (DCI) is de laatste jaren gewend om in het najaar twee vicariaatsbijeenkomsten te organiseren voor de PCI’en. Voor deze gelegenheid heeft de DCI gekozen voor één bijeenkomst op woensdag 10 oktober 2018 van 19.30 uur tot 22.00 uur in de Elisabethzaal van de kathedraal in Rotterdam. De ingang is aan de Robert Fruinstraat 36.