Netwerk van liefde

Diaconieprijs krijgt geheel andere opzet dan vooraf gedacht

Door: Bisdom Rotterdam zondag 21 juni 2020

Foto: Ramon Mangold

De prijs wordt in november uitgereikt aan alle diaconale initiatieven van parochies en caritas instellingen in coronatijd

De diaconieprijs 2020, die dit najaar uitgereikt zou worden, krijgt een geheel andere opzet dan vooraf gedacht. Dat vermeldt de digitale Nieuwsbrief Dienen die op vrijdag 19 juni werd verstuurd. De prijs zal op 14 november 2020 collectief worden uitgereikt aan alle diaconale initiatieven die parochies en caritas instellingen pleegden in coronatijd. Zij ontvangen een Elisabethcertificaat als dank voor hun bijzondere inzet tijdens de coronacrisis.

In coronatijd viel concurrentie weg: er was nood en er moest geholpen worden. Daarom is de diaconieprijs deze keer geen wedstrijd. Vanuit de kerkgemeenschap werden allerlei initiatieven ontplooid om mensen nabij te zijn tijdens de intelligente lockdown, waarbij de normale ontmoetingen tijdens vieringen, ontmoetingen, activiteiten en vergaderingen noodgedwongen wegvielen en ook geen huisbezoek zoals gebruikelijk mogelijk was.

De diaconale initiatieven in coronatijd die in de extra edities werden opgenomen van de Nieuwsbrief Dienen zijn automatisch aangemeld voor de diaconieprijs 2020. Over veel van deze initiatieven is bericht op de bisdomwebsite. Een verzameling wordt ook opgenomen op de speciale middenpagina’s van de Tussenbeide die in het weekend van 4 en 5 juli verschijnt.

Alle inzenders ontvangen op 14 november een Elisabethcertificaat. De heilige Elisabeth (1207-1231) staat bekend om haar zorg voor de armen. Ze was van adel en haar familie vond het niet passend dat zij zo persoonlijk actief was waar het ging om het zorgen voor de arme mensen van haar tijd. Het werd haar verboden, maar ze ging door met het bakken en uitdelen van broden. Op een dag kwam ze op weg buiten het kasteel de graaf tegen, die zag dat ze haar schort gevuld had. Hij liet haar het schort openen, maar in plaats van broden lagen er rozen in. De naam van de diaconieprijs ‘brood en rozen’ verwijst naar haar.

• Alle initiatieven die vermeld zijn in de vier extra edities van de Nieuwsbrief Dienen zijn automatisch aangemeld. Parochies en PCI’en kunnen andere initiatieven rond omzien naar elkaar of omzien naar kwetsbare mensen dichtbij of ver weg tot 15 juli 2020 aanmelden via pastoraledienstverlening@bisdomrotterdam.nl
  • Een selectie van de aanmeldingen wordt opgenomen in de diaconale kalender 2021-2022
  • Tijdens de bijeenkomst van 14 november houdt Desirée Krikhaar een inleiding over de H. Elisabeth van Thüringen en de werken van barmhartigheid
  • Meer informatie over de diaconieprijs ('Brood en Rozen') van het bisdom Rotterdam

Wilt u een gift doen ter versterking van de caritas in de geest van de heilige Elisabeth? Maak uw bijdrage over aan de R.K. Instelling St. Elisabeth, het diaconale fonds van het bisdom Rotterdam. Dat kan eenvoudig met onderstaand formulier. Of via R.K. Instelling St. Elisabeth, RK Bisdom Rotterdam: NL30 INGB 0000 4643 04 onder vermelding van ‘R.K. Instelling St. Elisabeth’.

Uw gegevens

Als u de bovenstaande velden niet invult, doneert u anoniem.

Met een bedrag van: