Netwerk van liefde

Tien kerkgebouwen in het bisdom kleurden rood op RedWednesday

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 24 november 2023

Onder meer de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal in Rotterdam kleurde rood. (Foto: Bisdom Rotterdam)

RedWednesday is een oproep om gebed en aandacht voor vervolgde christenen

Op RedWednesday kleurden in Nederland ruim 150 kerken rood om aandacht te vragen voor het lot van miljoenen vervolgde, onderdrukte en bedreigde gelovigen in de hele wereld. Ook parochies in het bisdom Rotterdam deden hieraan mee. Vorig jaar werden in het bisdom zeven kerken rood verlicht op RedWednesday. Dit jaar waren dat er tien. In Rotterdam deed onder meer de kathedraal mee. Het kerkgebouw werd rood aangelicht en er was om 19.00 uur een extra rozenkransgebed voor de vervolgde christenen.

RedWednesday is een initiatief van Kerk in Nood. Het aanlichten van de kerk is vaak eenvoudig. Kerk in Nood heeft rode filters beschikbaar die met tape op de lampen kunnen worden geplakt die kerkgebouwen van buiten verlichten. Er zijn voorbeelden van kerkgebouwen die geen lampen hebben en met een bouwlamp bijvoorbeeld de kerkdeur verlichten.

Met het thema “Wees een licht in de duisternis voor mensen die vervolgd worden om hun geloof” riep Kerk in Nood Nederland mensen op om te bidden, om hun stem te laten horen en om concrete steun te bieden aan wie lijden vanwege hun geloof. Naast rood aangelichte kerken waren posters te bestellen via redwednesday.nl om voor het raam te hangen en zo aandacht te vragen en solidariteit te betuigen.

Deze week viert de Kerk het hoogfeest van Christus Koning, op de laatste zondag van het kerkelijk jaar. Paus Pius XI stelde het hoogfeest van Christus Koning in (1925) in een tijd die werd gekenmerkt door oorlog en onrust. Christus Koning is de vorst van de vrede. Met gebed voor vervolgde christenen wereldwijd, voor hen die onderdrukt worden en zij die leven in oorlogsgebied kan daarom in het weekend van 25 en 26 november worden aangesloten bij RedWednesday.

In aanloop naar RedWednesday nodigde de bisschop pastorale beroepskrachten uit voor een bijeenkomst op Vronesteyn. De directeur van Kerk in Nood, Peter Broeders, sprak op die bijeenkomst over de situatie van christenen wereldwijd. “Voor christenen overal ter wereld wordt het steeds moeilijker om hun geloof te belijden. Op veel plaatsen lijden onze broeders en zusters vanwege hun liefde voor Christus”, zei hij. Hij benadrukte het belang van gebed en solidariteit.

Deze kerkgebouwen in parochies in het bisdom kleurden rood op RedWednesday:

• Heilige Familiekerk, Den Haag
  • H. Antonius kerk, Dordrecht