Over Vronesteyn

Vronesteyn is het centrum voor de priesteropleiding en diakenopleiding in het bisdom Rotterdam

Vronesteyn leidt mannen op die als priester of diaken hun leven willen geven voor de opbouw van de parochies in het bisdom Rotterdam. God roept mensen heel persoonlijk, ook anno nu, om het evangelie te verkondigen in woord en daad.

De opleiding tot priester en diaken omvat leerstof en meer dan dat. De hele mens wordt gevormd in een klimaat dat hem dichter brengt bij God en mensen. Vronesteyn is een thuisplaats voor geestelijke groei om de essentiële elementen van de ontwikkeling naar het gewijde ambt te ontvangen. Voor alle toekomstige priesters en diakens van het bisdom wil Vronesteyn een vormingshuis zijn, waar zij hun relatie met God en de medemensen intens en oprecht verder inhoud kunnen geven. Vele vormingsmomenten vinden er plaats.

De kapel van De Goede Herder is een plaats van rust en bezinning, van gerichtheid op onze God en vindplaats van genade. Het leven vanuit het dubbelgebod van de liefde, God en de naaste beminnen, wordt hier uitgesproken en gevierd in een persoonlijk en gezamenlijk gebed en in de eucharistie. Het raam van de kapel toont de leerlingen van Jezus, die op het woord van de Heer hun visnet uitgooien voor de vangst: "Wees niet bang, ik zal je vissers van mensen maken" (Lucas 5, 10). Heel persoonlijk roept Jezus op: “Kom, volg Mij” (Marcus 1, 16-20).

Vronesteyn levert een bijdrage aan een goede spiritualiteit in het bisdom. De onderlinge band en gezamenlijke verantwoordelijkheid binnen het pastoraat van de priesters, diakens en pastoraal werkers (m/v) krijgt op een kerkelijk verantwoorde wijze inhoud. Na de wijding blijft Vronesteyn een plaats van ontmoeting voor verdere pastorale vorming en andere bezinnings- en studiemomenten.

• Dieslezing Vronesteyn: over hoop in het parochiepastoraat

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 02 oktober 2024

Op 30 september werd de dies (dies natalis) gevierd van de Priesteropleiding en Diakenopleiding Vronesteyn. Mirjam Spruit (Centrum voor Parochiespiritualiteit) sprak de dieslezing uit met als thema: Pelgrims van hoop. Wat kunnen de parochies als gemeenschappen van geloof hierin betekenen?

• Nieuwsbrief Vronesteyn: vier deelnemers starten met “Kom en zie-jaar”

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 20 september 2024

De nieuwe digitale nieuwsbrief van Vronesteyn is verstuurd met het nieuws van de priester- en diakenopleiding in het bisdom Rotterdam. Op maandag 23 september start vanuit Vronesteyn een nieuw “Kom en zie-jaar”. Hier hebben zich vier mannen voor aangemeld. Het “Kom en zie-jaar” is een onderscheidingsjaar voor jonge mannen vanaf 18 jaar (tot 45 jaar) die zich oriënteren op hun roeping.

• Videoserie over de opleiding tot priester, diaken of religieus

Door: Katholiekleven.nl vrijdag 06 september 2024

Dit najaar start een videoserie bij katholiekleven.nl over roeping en de opleiding tot priester en diaken in de Nederlandse bisdommen. Ook de roeping tot het religieuze leven komt aan bod in de serie.

• Vronesteyn start studiejaar 2024-2025

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 06 september 2024

Op dinsdag 3 september opende Vronesteyn het nieuwe studiejaar met een eucharistieviering in de huiskapel. Dit studiejaar is er één nieuwe diakenstudent. In totaal zijn er dit studiejaar voor het bisdom Rotterdam twee priesterstudenten en twee diakenstudenten.

• Vijf stappen op weg naar de Roepingenweek 2024

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 23 augustus 2024

In het najaar vindt voor de zesde keer de Roepingenweek plaats. Deze landelijk Roepingenweek wordt gehouden van zondag 3 t/m zaterdag 9 november, rond het hoogfeest van de heilige Willibrord, patroonheilige van de Nederlandse kerkprovincie.