Algemeen nieuws

Nieuwe video: Bidden om roepingen in de parochie

Door: Bisdom zondag 22 april 2018

De gemeenschap van gelovigen is een gemeenschap van geroepenen, die mogen bidden om roepingen tot het priesterschap, diaconaat en religieuze leven

Op Roepingenzondag (22 april 2018) brengt bisdom Rotterdam een nieuwe video uit over gebed om roepingen in de parochie. Mgr. Van den Hende en pastoor Michel Hagen vertellen hoe Jezus zelf aan ons vraagt om te bidden om roepingen, en waarom het belangrijk is om voor roepingen te bidden in de parochie. Deze video gaat in op Roepingenzondag en geeft tips hoe en wanneer je voor roepingen kunt bidden.

“Jezus spoort ons aan om te bidden om roepingen. We mogen heel concreet vragen: ‘God, we hebben priesters, diakens en religieuzen nodig’”, zegt pastoor Michel Hagen, spirituaal van het Centrum voor priester- en diakenopleiding Vronesteyn. "Jezus zei tot zijn leerlingen: 'De oogst is wel groot, maar arbeiders zijn er weinig. Vraagt daarom de Heer van de oogst arbeiders te sturen om te oogsten'" (Matteüs 9, 37-38).

“God roept, en wij mogen antwoord geven”, zegt Mgr. Van den Hende over roeping. “Het is vaak een stem die in je hart klinkt, die door je talenten naar voren komt, of de uitnodiging die de gemeenschap voor jou formuleert: Zou jij priester willen worden? Zou je mee willen werken in de diaconie? Wil jij de catechese verzorgen, want je hebt daar talenten voor? En zo zie je dat de gemeenschap van gelovigen, een gemeenschap van geroepenen is. Dan is het goed dat we als gemeenschap samen het verlangen om roepingen bij God brengen.”

Pastoor Hagen ziet veel momenten die zich goed lenen om te bidden om roepingen. Zo bidt hij zelf graag in de auto op lange afstanden een rozenhoedje: “Als je een vast moment hebt voor gebed, bijvoorbeeld voor het slapengaan, kun je daar in dit Jaar van Gebed ook aan toevoegen: ‘Heer, geef ons ook roepingen.’"

Bekijk hier de video:

Deze video is gemaakt vanwege het diocesane Jaar van Gebed. Het bisdom nodigt parochies uit om te bidden voor roepingen. Op Roepingenzondag 22 april bidt de Kerk om roepingen tot het priesterschap, het diaconaat en het religieuze leven. De collecte op Roepingenzondag voor de priesteropleiding en diakenopleiding in het bisdom Rotterdam wordt van harte aanbevolen.

Uw gegevens

Als u de bovenstaande velden niet invult, doneert u anoniem.

Met een bedrag van: