Bisschop doet ‘het grote Bijbel kwartet’ cadeau op misdienaarsdag

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 17 september 2020

Het ‘grote Bijbel kwartet’ is gemaakt vanwege het Jaar van het Woord van God

Op zaterdag 12 september vond de eerste van twee misdienaarsdagen plaats. Het bisdom presenteerde daarbij vanwege het diocesane Jaar van het Woord van God een kwartetspel: het grote Bijbel kwartet. De presentatie gebeurde door medewerker jongerenpastoraat Desiree Bühler samen met de misdienaars Anoek, Gesus en Lieke. Aan het eind van de dag deed bisschop Van den Hende de 36 aanwezige misdienaars het kwartetspel cadeau. Een van de kwartetten bestaat uit de vier evangelisten, een ander bijvoorbeeld vier roepingverhalen en er is ook aandacht voor dieren in de Bijbel. Met het kwartet kunnen jong en oud samen op een leuke manier met de Bijbel bezig zijn.

Het kwartetspel werd speciaal ontwikkeld door het bisdom vanwege het Jaar van het Woord van God. Bij de opening van het programma polste de bisschop de groep misdienaars of ze wisten wat voor een jaar het was. “Het is het jaar van corona”, zei een van de deelnemers. Dat is het door de omstandigheden natuurlijk geworden, maar de bisschop gaf aan dat hij daar niet voor had gekozen. Wel voor een Jaar van het Woord van God. “Dat zal vandaag centraal staan in het programma dat jullie hebben”, aldus de bisschop.

De misdienaars van 12 tot 15 jaar deden een speurtocht door de kerk van Bodegraven, waar ze punten mee konden verdienen en een prijs konden winnen aan het eind van de dag. De jongeren van 15 jaar en ouder kregen een kerkquiz en verzamelden zo hun punten voor een eerste, tweede en derde plek. Voor de volwassenen, acolieten en de begeleiders van de misdienaars, verzorgde bisschop Van den Hende een catechese over de Bijbel. Hij ging in gesprek over het Woord van God zoals dat wordt gelezen in de liturgie. Door het lezingenrooster dat vanuit het Tweede Vaticaans Concilie werd samengesteld wordt zowel uit het Oude als het Nieuwe Testament gelezen in de Kerk gedurende het jaar. De deelnemers kregen een zakbijbeltje cadeau en vertelden over hun eigen favoriete bijbeltekst.

Voor de eucharistieviering waarmee de ontmoeting werd afgesloten, staken alle misdienaars en acolieten zich in hun liturgische kleding. Twee misdienaars dienden in de eucharistie. Alle anderen namen plaats in de eerste banken. Parochievicaris Bertran van Paassen concelebreerde en de band Lux van de parochie St. Jan de Doper verzorgde de muziek. De bisschop preekte over de parabel die Jezus vertelt over de man die zijn huis op een stevig fundament bouwt en een ander die dat niet doet (Matteüs 7, 21-27). De bisschop legde de parabel uit en zei: “Stel je vertrouwen op God die het fundament is van je leven. Als je verdrietig bent, of angstig en wel door de grond kunt zakken, mag je weten dat God bij je is. En zo is het ook als je ziet dat iemand anders bang of verdrietig is. Dan mag je zeggen: ik heb een Woord van God in de kerk gehoord en in mijn hart bewaard, ik wil dat met je delen, Jezus is bij je met zijn liefde.”

De misdienaarsdag vond plaats in de H. Willibrorduskerk in Bodegraven. De misdienaarsdag wordt op zaterdag 10 oktober (12.30-16.30 uur) vanwege het coronavirus en het aantal deelnemers ook in Nootdorp gehouden. Aanmelden kan via een e-mail naar Monique Meeussen.

Klik op de foto voor een vergroting en voor meer foto's.