Geloofsgesprek op tv over de Rozenkrans (7 oktober)

Door: Bisdom Rotterdam zaterdag 29 september 2018

Dajana Jonker en rector Henri Egging.

Geloofsgesprek vanuit de Basiliek van de H. Liduina en Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans in Schiedam

Op zondag 7 oktober komen het Geloofsgesprek en de mediaviering uit het bisdom Rotterdam. Het is een bijzondere dag, omdat de Kerk op deze dag de Gedachtenis Heilige Maagd Maria van de Rozenkrans viert. Er is geen betere plek om het Geloofsgesprek op te nemen dan in de Basiliek van de H. Liduina en Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans in Schiedam.

De rector van de basiliek, Henri Egging, nodigt mensen in het Geloofsgesprek uit om de rozenkrans te bidden. “Als je het rozenkransgebed van vroeger kent, is het goed de draad weer op te pakken. En als je het rozenkransgebed niet kent, maak het dan een keer mee.” Zelf heeft hij altijd een rozenkrans bij zich. “Ik bid hem vaak, hoewel onregelmatig. Met name als ik moe ben en druk ben geweest. Bij de rozenkrans kun je in gedachten even afdwalen, terwijl je gebed doorgaat. Het is het gebed van je hoofd en je hart en je lichaam. Ademhaling van de ziel.”

“Bidden is belangrijk. Het geeft me rust in onrustige dagen”, vertelt ook Dajana Jonker. Zij komt regelmatig in de basiliek en bidt graag de rozenkrans. “Ik bid de rozenkrans bijvoorbeeld in de trein of bus, op weg naar huis vanaf mijn werk. En als ik me ergens zorgen over maak, geef ik er persoonlijke intenties bij.”

“Het gebed kan ons inspireren en in beweging zetten. En het helpt om wat we zelf niet kunnen aan God over te laten.”

Henri Egging: “De bisschop heeft het Jaar van Gebed afgekondigd, omdat -in mijn woorden- we eigenlijk heel ‘doenerig’ geworden zijn in de Kerk. Ik heb veel respect voor alles wat iedereen doet, waaronder zeker ook de vrijwilligers, maar we kunnen dat alleen als we bidden en als we wat we zelf niet kunnen aan Hem overlaten. Aan de ene kant kan het gebed ons inspireren en in beweging zetten. Aan de andere kant helpt het ons, om wat we zelf niet kunnen aan God over te laten.”

Rondom 7 oktober is de hele maand oktober uitgegroeid tot Rozenkransmaand. De basiliek besteedt er bijzondere aandacht aan door openstelling en extra gebedsmomenten. Dit jaar is er ook een kleine tentoonstelling ingericht die het ontstaan van de rozenkrans toelicht.

Op 7 oktober bidt bovendien Mgr. Van den Hende de rozenkrans voor in de basiliek tijdens het gebed in de middag. Het bisdom Rotterdam houdt deze maand het gebedsmoment in de maandelijkse estafette van de Nederlandse bisschoppen. De bisschoppen riepen in 2018 op om elke maand op een speciale dag de rozenkrans te bidden met als intentie de vrede in de wereld. De oproep volgde op het 100-jarig jubileum van de verschijningen van de Heilige Maagd Maria in Fatima (13 mei - 13 oktober 2017). Het initiatief van de bisschoppen sluit aan bij de oproep van paus Franciscus, die op 8 oktober 2016 tegen delegaties uit Mariabevaartsoorden heeft gezegd zo vaak mogelijk de rozenkrans te bidden, “omdat dit gebed helpt de aanwezigheid van Christus in ons leven te kunnen herkennen.”

• Bekijk het Geloofsgesprek met rector Henri Egging en Dajana Jonker op zondag 7 oktober om 10.15 uur op NPO2. Om 10.30 uur wordt de eucharistieviering uitgezonden vanuit de Petruskerk in Roelofarendsveen. Pastoor Jack Glas is celebrant.

Leo Fijen in gesprek met rector Henri Egging.