Jongerenprogramma 2022-2023

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 21 september 2022

In 2019 waren de WJD in Panama. (Foto: Ramon Mangold)

Het jongerenprogramma staat voor een belangrijk deel in het teken van de voorbereiding op de WJD

Het jongerenprogramma 2022-2023 staat voor een belangrijk deel in het teken van de voorbereiding op de Wereldjongerendagen 2023 in Lissabon. Parochies ontvingen posters en ansichtkaarten met het jaaroverzicht.

“Op verschillende plekken zijn jongeren zich al aan het voorbereiden op de WJD”, vertelt Desirée Bühler, medewerker jongerenpastoraat van het bisdom. “Het jongerenprogramma 2022-2023 wil hen bij elkaar brengen. Het is belangrijk dat jongeren in de Kerk leeftijdgenoten ontmoeten met wie ze samen op kunnen trekken. Met de Tour of Faith gaan we op bezoek in parochies waar groepen jongeren zich voorbereiden.”

De eerste Tour of Faith, op zondag 25 september, vindt plaats op het bisdombureau in Rotterdam. Bisschop Van den Hende nodigt de jongeren uit voor deze ontmoeting. Op 25 september viert de Katholieke Kerk de Werelddag voor Migranten en Vluchtelingen. Daarom zal inhoudelijk de boodschap van de paus voor deze dag centraal staan, als onderdeel van de katholieke sociale leer.

De Tour of Faith is de regelmatige ontmoeting van jongeren en de bisschop met een eucharistieviering, korte catechese, geloofsgesprek en een eenvoudige, gezellige maaltijd. Desirée benadrukt dat deze en de andere activiteiten ook voor jongeren zijn die niet naar de WJD zullen gaan. De bijeenkomsten van Tour of Faith, drie voor de jaarwisseling en drie erna, gaan over de sociale leer van de Kerk. “We gaan aan de slag met de DOCAT, omdat we het als christenen belangrijk vinden om een verschil te maken in de wereld. Paus Franciscus zegt in het voorwoord van de DOCAT: ‘We kunnen met de kracht van het evangelie de wereld werkelijk veranderen.’ Met de DOCAT gaan we ontdekken hoe we dat kunnen doen.”

“Het is belangrijk dat jongeren in de Kerk leeftijdgenoten ontmoeten met wie ze samen op kunnen trekken.”

Het bisdom werkt voor de WJD-reis samen met andere bisdommen. Een gezamenlijke activiteit via Jong Katholiek is de tournee van een groot WJD-kruis. Jongeren in de bisdommen worden uitgenodigd om zich te verzamelen rond het kruis en daarmee langs plekken in parochies te trekken. Op 14 oktober is de start in Utrecht. Van 23 tot en met 25 oktober is het WJD-kruis in het bisdom Rotterdam. Desirée: “Als het op zondag 23 oktober aankomt in ons bisdom geven we het kruis een plek in de basiliek in Schiedam, waar we die ochtend aansluiten bij de eucharistieviering.” Daarna volgt een tocht langs verschillende plekken, waarbij met een knipoog naar de uiteindelijke reisbestemming in Portugal onder Rotterdam het dorp Poortugaal wordt aangedaan. “Die avond komen we met het kruis aan in Den Haag en de dag erop trekt het naar Gouda. Jongeren worden uitgenodigd voor gebed, er zijn liederen en er is een kruiswegmeditatie.”

“Wat er bijzonder is aan dit kruis? Het is bijna 4 meter hoog, bijna twee meter breed en weegt ruim dertig kilo. Het is daarmee een exacte kopie van het kruis dat van WJD naar WJD reist en dat nu al in Lissabon is. Het kruis staat centraal als teken dat Christus voor ons geleden heeft en gestorven is en de blijde boodschap van de verrijzenis. Christus is opgestaan uit de dood en dat geloof mogen jongeren vieren. Het kruis is ontzettend belangrijk. Het sterven en de verrijzenis van Christus is de kern van ons geloof.”

Tijdens de Tour of Faith op 20 november opent officieel de inschrijving voor de WJD. Dan is de folder met alle reisinformatie over deze 19-daagse bedevaart beschikbaar. De WJD@Home zijn in het laatste weekend van januari op Ameland. Op 3 juni is er een groots tuinfeest en op 22 juli het vertrek richting Portugal.