Vier Kerstmis met Tussenbeide

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 10 december 2021

Samen op weg met Kerstmis is in onze tijd een grote uitdaging

Deze weken wordt het kerstnummer van Tussenbeide verspreid naar de parochies en toegestuurd aan abonnees. Voor de tweede keer op een rij wordt het kerstfeest gekleurd door de coronamaatregelen. Parochies in het bisdom kiezen er opnieuw voor om Tussenbeide te bezorgen samen met het parochieblad en zo iets extra’s te doen voor parochianen. Tussenbeide verschijnt hierdoor in een extra verhoogde oplage van 90.000 exemplaren.

“Samen op weg met Kerstmis, met verschillende generaties, is in onze tijd een grote uitdaging”, schrijft bisschop Van den Hende in zijn openingsartikel. “Ik hoop dat we ook dit jaar, met de ervaring van kwetsbaarheid door corona en eenzaamheid, ons toevertrouwen aan de Heer die klein werd om ons, maar wiens liefde groter is dan de dood. We vieren Kerstmis in het licht van Pasen. We mogen vieren dat Gods liefde, die op aarde verschenen is, blijft.”

Het kerstnummer van Tussenbeide brengt het kerstraam van de H. Adrianuskerk in Naaldwijk in beeld. De muziekrubriek gaat over het kerstlied ‘Midden in de winternacht’ en heeft een mooie luistertip (zie de link hieronder). Het hele jaar door kookt zuster Elvira in Den Haag voor dak- en thuislozen. Ze wordt daarbij geholpen door vrijwilligers. Samen maken ze er dit jaar met Kerstmis iets extra bijzonders van. Zuster Elvira vertelt hierover in een interview.

‘Laurentius loopt’ bezoekt deze keer de parochie Pax Christi in Woerden en omgeving. Het artikel ‘In gesprek over de bisschoppensynode’ beschrijft hoe de deelname aan de gesprekken voor de bisschoppensynode in het bisdom Rotterdam vorm krijgt. In het artikel ‘Geloven in vitaliteit’, dat eerder als voorpublicatie op deze website verscheen, schrijft de bisschop over de vitaliteit van parochies: “Vitaliteit kan ook als je niet zoveel armslag hebt vanwege coronamaatregelen.”

Voor het speciale katern ‘Een netwerk van liefde’ met een kaart van het bisdom Rotterdam, zie het websitebericht ‘De Kerk als netwerk van liefde, wat betekent dat concreet?’ (d.d. 10 december 2021)

Inhoudsopgave

• Bisschop - Samen op weg met Kerstmis
  • Woord van God - ‘Mijn ouders gaven me deze bijbel’
  • Laurentius is verwonderd - Kerstraam H. Adrianuskerk Naaldwijk
  • Laurentius fietst - Bijzonder Woerden en omstreken
  • Bisschop Van den Hende - Geloven in vitaliteit
  • Nieuws - Kort nieuws
  • Kiezen voor de Kerk - Frank Raaphorst aan het woord
  • Laurentius zingt - Midden in de winternacht: Keer om! (Met als luistertip: ‘El Desembre Congelat’)
  • Tips van Laurentius - Lees, kijk, luister, proef
  • Katern: Een netwerk van liefde - Bisdom Rotterdam op de kaart
  • Lees, kijk, luister, proef
  • Interview - ‘Mijn hart is blij, maar ook verdrietig’
  • Laurentius leest de Bijbel - Het Woord is vlees geworden
  • Vraag & antwoord -Wat betekent de menswording van God voor de menselijke waardigheid?
  • Laurentius helpt - Dienen door te doen
  • Samen op weg: Naast elkaar lopen achter Christus aan
  • In memoria en personalia
  • In gesprek over de bisschoppensynode - Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio