Deze Kerst: Tussenbeide met ‘levende kerststal’

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 28 november 2023

De ‘levende kerststal’ bij Tussenbeide wordt u aangeboden door Vronesteyn

Het kerstnummer van Tussenbeide wordt deze week verspreid naar parochies. Vanwege Kerstmis gebeurt dit in overleg met parochies in een grote oplage van 55.000 exemplaren. Het bisdommagazine wordt bezorgd met het parochieblad of uitgereikt in de kerk.

Op 24 december is het precies 800 jaar geleden dat de heilige Franciscus van Assisi in het stadje Greccio in Italië een levende kerststal liet inrichten (1223-2023). Deze eerste levende kerststal was de opmaat voor een traditie die nog altijd actueel is. Op tal van plekken - thuis, op school, in de kerk en op straat - wordt de geboorte van Christus uitgebeeld met de kerststal. De kerststal is daarom groot op de cover van deze Tussenbeide gezet.

Bisschop Van den Hende schrijft in Tussenbeide over de betekenis van de stal. In 2019 schreef paus Franciscus een brief over de kerststal: Admirabile signum (Het wonderschone teken van de kerststal). Ook daarover gaat deze Tussenbeide. Wat hebben Kerstmis en roepingen met elkaar te maken? Dat vertellen rector Broeders en spirituaal Smith van Vronesteyn.

Bij deze Tussenbeide ontvangen lezers in een speciale envelop een ‘levende kerststal’. Deze wordt aangeboden door Vronesteyn, de priester- en diakenopleiding in het bisdom Rotterdam. De kerstactie van Vronesteyn vraagt om gebed en een financiële bijdrage voor de opleiding van priesters en diakens voor de parochies in het bisdom Rotterdam.

Naast huis van de opleiding is Vronesteyn ook het diocesane huis van de roeping, waar (jonge) mannen in gesprek kunnen met de rector. In het ‘Kom en zie-jaar’ kunnen zij hun roeping ook onderzoeken in een samen op weg zijn. Aan het huidige ‘Kom en zie-jaar’ nemen zes jonge mannen deel.

• Bisschop - Woord van de bisschop
  • Woord van God - ‘De boekenlegger zit bij Marcus’
  • Laurentius is verwonderd - Kerstgroep H. Nicolaasparochie Zoetermeer
  • Paus Franciscus - Over de kerststal
  • Interview - Geen ‘superhelden’ maar gewoon ‘buren’
  • Bisschop Van den Hende - Roeping is van de Heer en iets van ons samen
  • Nieuws - Kort nieuws
  • Kiezen voor de Kerk - Stefan Philipsen aan het woord
  • Laurentius zingt
  • Tips van Laurentius - Lees, kijk, luister, proef
  • Interview - Mensen vinden elkaar terug
  • Laurentius leest de Bijbel - Moeder van God
  • Verslag - Wat vraagt (nieuwe) evangelisatie vandaag de dag?
  • Vraag & antwoord - Wat betekent de menswording voor de sociale leer?
  • Vronesteyn - Kerstmis en roepingen
  • In memoria en personalia