Lees Tussenbeide Pasen 2022

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 08 april 2022

Vanwege het diocesane Jaar van de Sacramenten ontvangen lezers bij Tussenbeide het tweede in een reeks van drie geloofsboekjes over de sacramenten

Het paasnummer van Tussenbeide wordt verspreid naar de parochies en is toegestuurd aan abonnees. Vanwege het diocesane Jaar van de Sacramenten ontvangen lezers van Tussenbeide bij het blad het tweede in een reeks van drie geloofsboekjes over de sacramenten.

“Op onze levensweg als weg van geloof mogen wij de sacramenten ontvangen als geschenk van de Heer”, schrijft bisschop Van den Hende in het openingsartikel. “Een Jaar van de Sacramenten staat niet op zich en is verbonden met de drievoudige zending die we als Kerk hebben: verkondiging en getuigenis in woord en daad, heiliging door het gebed en de sacramenten, naastenliefde in caritas en diaconie.”

We worden opgeroepen om ons geloof te uiten in daden van liefde. Bisschop Van den Hende: “Heel in het bijzonder nu ons gebed en onze hulp worden gevraagd voor de slachtoffers van de oorlog in Oekraïne. Ook in Nederland worden vluchtelingen opgevangen. We worden opgeroepen hen te verwelkomen en daarvoor samen te werken met alle mensen van goede wil. In iedere mens in nood komt de Heer zelf tot ons en doet Hij een beroep op onze bereidheid om zorg en hulp te verlenen (bisschoppelijke brief ‘Herbergzaam Nederland’, 2015).”

In het paasnummer legt de rubriek ‘Vraag & Antwoord’ uit waar ‘Pasen’ vandaan komt. Tussenbeide brengt ook het schilderij de Kruisiging door Abraham Bloemaert (1566-1651) in beeld. De muziekrubriek gaat over het gezang ‘Victimae paschali laudes’ (‘Aan het Paaslam huldezangen’) uit de 11e-eeuw. Verder zijn er de vaste rubrieken, zoals ‘Kiezen voor de Kerk’, ‘Laurentius leest de Bijbel’ en ‘Laurentius loopt’. Daarin wordt deze keer een bezoek gebracht aan de de parochie Sint Jan de Doper in Gouda en omgeving.

‘Nepnieuws en waarheid’ gaat over het tegengeluid van Titus Brandsma. Tussenbeide schrijft over de nieuwe cursus in het bisdom over de sociale leer ‘Bouwen aan een beschaving van liefde’ en over de ervaringen in het bisdom Rotterdam met de gesprekken voor de bisschoppensynode ‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio’.

Inhoudsopgave

• Bisschop - ‘Niet moe worden goed te doen’
  • Woord van God - ‘Je had een missaaltje’
  • Laurentius is verwonderd - Kruisiging, Abraham Bloemaert (1566-1651)