Zo nodigen parochies dit jaar extra uit om te bidden

Door: Bisdom woensdag 06 juni 2018

Foto: Ramon Mangold

Initiatieven van parochies en het bisdom in het Jaar van Gebed

Parochies gaan in op de uitnodiging om in het Jaar van Gebed extra aandacht te geven aan bidden. Zo nodigde bijvoorbeeld de kathedrale parochie via een dagelijks bericht op Twitter mensen uit om mee te bidden met de Pinksternoveen in het Jaar van Gebed. Parochiebladen besteden aandacht aan het Jaar van Gebed en parochies nodigen sprekers uit voor een inleiding.

Verschillende parochies en daarbij ook jongerengroepen hebben de bisschop uitgenodigd voor een lezing over gebed. Zo was de bisschop op maandag 4 juni te gast bij de RKJ Delft. Hij sprak over het thema ‘Volharden in Gebed’. Het bidden van Jezus is een voorbeeld en een leerschool, liet Mgr. Van den Hende zien. De Bijbel geeft antwoord op de vraag hoe je kunt bidden. In het Matteüs evangelie staat bijvoorbeeld dat je niet moet bidden “om op te vallen bij de mensen”, dat je in je binnenkamer moet gaan en moet bidden “zonder omhaal van woorden” (Matteüs 6, 5-14). Daarna wordt verteld hoe Jezus de leerlingen het Onze Vader leert.

De bisschop eindigde met enkele vragen aan de ongeveer dertig deelnemers, waaronder de vragen: Kun je elkaar ook helpen om te bidden? Kun je bijvoorbeeld een gebedsgroep vormen of op andere manieren elkaar helpen om te volharden in gebed?

Meedoen aan het diocesane Jaar van Gebed en ook zelf mensen uitnodigen om mee te bidden.

“Ik ben ervan overtuigd dat de Kerk als netwerk van liefde alleen kans van slagen heeft, wanneer wij volharden in gebed”, schreef de bisschop in zijn brief voor het Jaar van Gebed. “Ik hoop en bid daarom, dat u van harte zult meedoen aan ons diocesane Jaar van Gebed en dat u ook zelf andere mensen durft uit te nodigen om mee te bidden.”

Er zijn mooie voorbeelden van parochies die daar in het parochieblad handen en voeten aan geven. Zo heeft het parochieblad van de parochie H. Augustinus (Katwijk, Oegstgeest, Voorschoten en Wassenaar) een vaste rubriek met het “Gebed van de maand”. Het blad geeft praktische tips. In februari waren dat tips voor gezinnen, want “bidden is niet alleen iets voor op zondag in de kerk, maar ook iets voor het leven van alledag.” In maart ging het over apps die je op je telefoon kunt zetten en die helpen om te bidden: “Probeer eens uit wat bij je past en verdiep zo je geestelijk leven. Begin ‘light’ en wees creatief en flexibel. Combineer bijvoorbeeld eens een avondwandeling met een audio-meditatie.”

Pastoor Michel Hagen verwelkomt het Jaar van Gebed van harte voor de parochie H. Augustinus. Hij schrijft: “Ik kom uit een echt gelovig katholiek gezin. Toch heb ik vanuit mijn jonge jaren geen herinnering aan een echt persoonlijke band met God. In feite begon die band zich pas te ontwikkelen naarmate ik persoonlijk ging bidden. […] Ik wens u toe dat u stappen zet om tot gebed te komen, in de kerk, thuis, misschien met anderen samen, de aanbidding, met Radio Maria, de rozenkrans (ik heb er ook een in mijn auto), het brevier (ook in mijn smartphone). Stuk voor stuk zijn het hulpmiddelen om dichter bij God te komen. Zo leert u Hem kennen en bouwt u een band op die verder reikt dan dit leven op aarde.”

• Redacties van parochiebladen kwamen bijeen voor een diocesane bijeenkomst op woensdag 6 juni in Delft