Netwerk van liefde

Diaconale inzameling Chrismamis 2023

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 08 maart 2023

Foto: Ramon Mangold

Geroepen om als Kerk een netwerk van liefde te vormen

Op woensdag 5 april wordt vanaf 19.30 uur de Chrismamis gevierd in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal. In de Veertigdagentijd worden parochies in het bisdom uitgenodigd om bij hun kerkgebouwen een ‘voedsel en meer-kastje’ te plaatsen. In het verlengde daarvan is het diaconale initiatief tijdens de Chrismamis de inzameling van houdbare voedingswaren en producten voor persoonlijke verzorging.

Dat schrijft kanselier Frits Vermeulen in een brief met informatie over het concelebreren, het uitdelen van de H. Oliën en het diaconale initiatief. De brief is verstuurd aan pastorale beroepskrachten en religieuzen in het bisdom. Zij zijn uitgenodigd om met een grote groep gelovigen vanuit het gehele bisdom in de Chrismamis samen te komen en daarbij ook houdbare voedingswaren en producten voor persoonlijke verzorging mee te nemen.

“Denk daarbij aan tandpasta, shampoo enzovoort. We verzamelen dit om zichtbaar te laten worden dat we geroepen zijn om als Kerk een netwerk van liefde te vormen, in het voetspoor van de Heer die gekomen is om te dienen en te verlichten”, aldus de kanselier. De ingezamelde producten zullen na de Chrismamis worden overgebracht naar een ‘voedsel en meer-kastje’ in de nabijheid van de kathedraal.

Na afloop van de Chrismamis kunnen vertegenwoordigers van de parochies en instellingen de H. Oliën meenemen. Hiervoor is een ‘afhaalbrief’ nodig die binnenkort naar de parochies en instellingen wordt gestuurd.

Gelovigen uit de parochies en ook vertegenwoordigers van caritasinstellingen uit het bisdom Rotterdam zijn van harte uitgenodigd voor de Chrismamis. Wie verhinderd is, kan de viering vanuit de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal als livestream volgen via www.bisdomrotterdam.nl en het YouTube-kanaal van het bisdom.

Op de bisdomwebsite staan informatie en voorbeelden over de ‘voedsel en meer-kastjes’:

Olie en chrisma

In de Chrismamis zegent de bisschop de olie:

• voor de geloofsleerlingen (catechumenen) die zich in de parochies voorbereiden op het doopsel
  • voor de zieken, om degenen te zalven die ernstig ziek zijn of door ouderdom zeer verzwakt

In de Chrismamis wijdt de bisschop het chrisma:

• dat de dopelingen na het doopsel ontvangen op de kruin
  • waarmee de vormelingen worden gezalfd op hun voorhoofd
  • waarmee bij een priesterwijding de handen van de wijdeling worden gezalfd
  • waarmee het altaarblad wordt gezalfd wanneer in een kerk een nieuw altaar (teken van Christus de hoeksteen) wordt gewijd
  • waarmee de muren van de kerk worden gezalfd (op de plaats van de zogeheten apostelkruisjes) bij de wijding van een nieuw kerkgebouw of na een uitgebreide restauratie