Netwerk van liefde

Jan Maasen vertelt in het Geloofsgesprek over de diaconie

Door: Bisdom Rotterdam zondag 04 september 2022

Foto: Bisdom Rotterdam

“Liturgie en diaconie zijn twee kanten van dezelfde medaille”

Op zondag 4 september was Jan Maasen te gast in het Geloofsgesprek op NPO2. Decennia lang zette hij zich in het bisdom Rotterdam in voor caritas en diaconie, dichtbij en ver weg. In het Geloofsgesprek vertelt hij tegen Leo Fijen over diaconie, zoals hij zegt: “De christelijke dienst van zorg, solidariteit en verzet ten behoeve van mensen in nood.”

“Liturgie en diaconie zijn sterk met elkaar vervlochten”, vertelt Jan Maasen aan het begin van het gesprek. “Het zijn twee kanten van dezelfde medaille. Op een gegeven moment vroeg iemand aan Jezus wat het belangrijkste is, waar gaat het nou eigenlijk om? Toen zei Jezus: je moet God eren en de ander liefhebben als jezelf.” Jan Maasen benadrukt: “Het is én liturgie én diaconie. Die twee kunnen niet zonder elkaar. De diaconie wordt gevoed door de liturgie en andersom ook.”

Een heel concreet voorbeeld van diaconale aandacht in parochies is de hulp aan de Voedselbank. Parochies zamelen spullen in voor de Voedselbank. Op de plek waar hij zelf kerkt, gebeurt dat elke week en met een ‘product van de maand’ waar specifiek om wordt gevraagd door de Voedselbank. Heel wat kerken zijn ook uitdeelpunt van de Voedselbank, legt Jan uit. “Dan is er ook echt de ontmoeting met de klanten van de Voedselbank. En doordat je niet alleen een product overhandigt, maar er ook bent als mens om van de ander te horen wat er speelt, kunnen ook weer nieuwe activiteiten ontstaan.”

Vanwege de driejarige campagne van Caritas Internationalis “Together we” wijst Jan Maasen met name ook op initiatieven die zorg voor de aarde en zorg voor de armen combineren. Bijvoorbeeld rond de Wereldgebedsdag voor de Schepping (1 september) en een sponsortocht van een jongerenkoor (JOKO). Jan verzamelde deze activiteiten voor een diaconiekalender die bij het bisdom Rotterdam verschijnt. “Een interessant project dat werd aangedragen voor de diaconiekalender is de gebedsgroep van de Engelstalige Afrikanen in Den Haag. ‘Gebedsgroep’ zet je misschien wat op het verkeerde been als je denkt dat de groep alleen bij elkaar komt om te bidden. Bidden is belangrijk en het eerste waarvoor de groep bij elkaar komt. Maar elke keer wordt ook geld ingezameld om mensen te helpen en na het bidden gaan de leden van de gebedsgroep op bezoek bij de zieken die ze kennen.”

In juli nam Jan Maasen afscheid van het bisdom Rotterdam vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.