Cijfers Kerkbalans

Kerkbijdragen zijn en blijven van groot belang voor de financiering van de activiteiten van de parochies

In 2019 liet de opbrengst van de Actie Kerkbalans in parochies in het bisdom een kleine daling zien van 1,3% ten opzichte van het jaar ervoor. In 2020 was er een stijging van 4,3% ten opzichte van het voorgaande jaar. Veel parochianen gaven gehoor aan de oproep om in dit coronajaar extra te geven aan de kerk. Dat wil niet zeggen dat de totale inkomsten van parochies als zodanig stegen. Omdat door de coronamaatregelen veel minder mensen fysiek deel konden nemen aan vieringen in 2020 waren er bijvoorbeeld duidelijk minder collecte-opbrengsten. Wat betreft de actie Kerkbalans was er in 2021 opnieuw een stijging van de opbrengst. Deze bedroeg 2.2% ten opzichte van 2020.

Het jaar erop (van 2021 naar 2022) was er een stijging van 4%. Deze cijfers betreffen de opbrengst van de actie Kerkbalans en de collectes samen. Op veel plekken is Kerkbalans een sterk merk. Waar dat niet zo is, wordt meer bijgedragen via de collectes.

Foto: Johan Wouters