Bisdom presenteert infographic bij Kerkenvisie en Nationale Kerkenaanpak

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 26 juni 2019

Aureel van Wersch van het economaat licht op de avond de jaarrekening en de diocesane afdracht toe. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Twee vicariaatsbijeenkomsten economaat in juni met een veelheid aan onderwerpen voor bestuurders

Op maandag 17 en woensdag 19 juni namen in totaal ongeveer 70 parochiebestuurders en bestuurders van PCI-en deel aan twee vicariaatsbijeenkomsten van het economaat. De avonden werden geopend door vicaris Van Deelen (vicariaat Den Haag) en vicaris Egging (vicariaat Rotterdam). Op de avonden werd gesproken over een veelheid aan onderwerpen, zoals de jaarrekening van het bisdombureau, de AVG en datalekken, de nieuwe automatisering voor parochies en Kerkbalans. Ook werd gesproken over de kerkenvisies die gemeentes de komende jaren in samenspraak met onder meer de kerkeigenaren zullen gaan opstellen.

Op de avonden is ruimte voor discussie en vragen. Aureel van Wersch van het economaat licht de jaarrekening en de diocesane afdracht toe. Waar het gaat om de nieuwe automatisering van parochies wordt gesproken over de wachttijd bij de helpdesk voordat vragen via zogeheten ‘tickets’ worden beantwoord. Er is inmiddels extra capaciteit ingezet en de achterstand in de behandeling van de tickets is nu grotendeels weggewerkt. Niet alle conversies gingen meteen goed en er zijn nog aanpassingen die op het wensenlijstje van parochies en de gezamenlijke bisdommen staan, omdat ze een belangrijke verbetering voor het gebruik door parochies zouden betekenen.

Sommige zaken compliceren de conversie naar DocBase en Exact Online, waaronder lokale verschillen in de toepassing van de oude automatisering. Later op de avond vertelt Kerkbalansconsulent Ad Sosef dat hij grote kansen ziet om het nieuwe systeem vruchtbaar in te zetten voor de actie Kerkbalans: “Exact Online is een eigentijds systeem. Een feest om in te werken. Ik zie veel kansen.”

Foto: Bisdom Rotterdam

Hij nodigt de aanwezigen van harte uit voor de diocesane bijeenkomst geldwerving op 2 september. Dit jaar is opnieuw voorzien in een bijzondere spreker: de heer Jan Schinkelshoek, een communicatiedeskundige met een grote staat van dienst. Jan Schinkelshoek is vanuit de protestantse kerk betrokken bij de interkerkelijke commissie geldwerving (ICG), die de landelijke campagne Kerkbalans begeleidt. Op de diocesane bijeenkomst geldwerving zal hij een inspirerend verhaal houden. Daarna organiseren de Kerkbalansconsulenten in oktober een meet & greet, die deze keer in zal gaan over nalatenschappen en over digitaal collecteren.

Ad Sosef complimenteert de parochies met hun aandacht voor Kerkbalans. “Parochies zijn dit jaar eerder begonnen met de voorbereiding van de actie, hielden een eigen startmoment en maakten een eigen folder met financiële informatie, een tekst van de pastoor en eigen foto’s. En parochiebladen namen het idee over dat Kerkbalans iets is waar je 365 dagen in het jaar aandacht aan besteedt.” Ad Sosef daagt de parochies ook uit: “Er is werkdruk, maar probeer toch achter de toezeggingen aan te gaan, probeer je actie van dit jaar te evalueren en besteed aandacht aan het werven, begeleiden en enthousiasmeren van vrijwilligers.”

Na de pauze spreekt Karien van Velsen over de Nationale Kerkenaanpak en kerkenvisies. Karien van Velsen is architect en coördinator Bisschoppelijk Adviesbureau Bouwzaken (BAB) van het bisdom Rotterdam. Ze legt uit dat gemeenten worden opgeroepen om een kerkenvisie te ontwikkelen voor alle religieuze gebouwen in hun gebied. “Daarbij gaat het om alle kerkgebouwen. Dus naast de kerkgebouwen die leegkomen ook de kerkgebouwen die de parochie in gebruik wil houden. Een kerkenvisie is zoals dat heet ‘vormvrij’. Het kan een uitgebreid overzicht zijn, maar ook een serie procesafspraken over wanneer je met elkaar overlegt.”

De infographic van het bisdom Rotterdam toont de vijf lijnen uit de Nationale Kerkenaanpak met ‘het geloof voorop’.

Parochies die door de overheid worden benaderd voor een kerkenvisie, worden gevraagd het bisdom hiervan op de hoogte te stellen. Op die manier kunnen parochies via het bisdom ook van elkaar horen en leren en kan het bisdom advies geven. Karien: “Burgerlijke gemeentes zijn bijvoorbeeld niet altijd op de hoogte van het Algemeen Reglement voor het bestuur van een parochie, de bisschoppelijke machtiging, en de vereisten aan het gebruik van de liturgische ruimte.”

De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE), die het opstellen van de kerkenvisies stimuleert, heeft een brochure gemaakt met bouwstenen voor een kerkenvisie. De brochure is gericht op gemeentes die de initiatiefnemer zijn voor een kerkenvisie. Ook parochies kunnen daarvan kennisnemen. Voor de parochies zelf stelt het bisdom een infographic beschikbaar. Deze toont de vijf lijnen uit de Nationale Kerkenaanpak, met ‘het geloof voorop’. Zo wordt waar het gaat om investeren in duurzaamheid een link gelegd met de tekst van paus Franciscus Laudato si’: “De wereld als schepping van God is ons gemeenschappelijk huis. Het (meer) duurzaam maken van de kerk getuigt van onze zorg voor de schepping.” Karien van Velsen: “Zo staan er bij elk van de vijf programmalijnen uit de Nationale Kerkenaanpak vragen die voor elke locatie in de parochie beantwoord kunnen worden vanuit het geloof voorop. Als u dit gebruikt, is dat een goede voorbereiding op het kerkenvisiegesprek met uw gemeente.”

Daarna is er nog ruimte voor enkele andere onderwerpen op de agenda, waarbij algemeen econoom John Bakker ingaat op de AVG en datalekken. Parochies zijn verantwoordelijk voor het onderzoeken en melden van datalekken, staat vermeld in een brief die zij hierover in maart ontvingen. Na het slotwoord van de algemeen econoom en een dank aan iedereen die zich deze avonden heeft willen informeren, sluiten de vicarissen de bijeenkomsten rond de klok van 22.00 uur af.