Inzet voor de financiële basis onder de parochies nu en in de toekomst

Door: Bisdom Rotterdam maandag 12 april 2021

Foto: Peter van Mulken

Het bisdom organiseert drie bijeenkomsten rond betrokkenheid en inzet voor financieel draagvlak in parochies na de coronapandemie

In zijn homilie bij de chrismamis op 31 maart riep bisschop Van den Hende op om ons geloof en engagement levend te houden, opdat het ook anderen mag bewegen en bemoedigen, om niet te zeggen “wat blijft er straks na corona van ons over, hoeveel doen er dan nog mee in Gods Kerk?” maar juist “opnieuw met de Heer een stap te zetten in de goede richting.” In drie online bijeenkomsten worden de woorden van de bisschop vertaald naar de inzet voor de financiële basis onder de parochies nu en in de toekomst. De bijeenkomsten worden gehouden als Teams-vergadering. Aanmelden kan voor één, twee, of alle drie de bijeenkomsten.

In de eerste bijeenkomst op 29 april wordt een stappenplan gepresenteerd voor de evaluatie van de actie Kerkbalans door parochies. Algemeen econoom John Bakker en Ad Sosef, coördinator Kerkbalans Service Centrum, nodigen parochiebesturen, werkgroepen Kerkbalans en andere belangstellenden van harte uit. In de uitnodiging schrijven zij: “Een goede evaluatie nu is van belang voor de voorbereiding van de actie Kerkbalans 2022.” Na deze avond kunnen de deelnemers zelf aan de slag met het stappenplan en desgewenst verbeterpunten voor de eigen parochie formuleren. Op deze avond komen ook de ervaringen aan bod van parochies met de actie Kerkbalans in coronatijd.

De tweede bijeenkomst op 10 mei gaat nader in op het thema ‘betrokkenheid’. Dit is een belangrijk aspect in een recent onderzoek van bureau Citisens in opdracht van Kerkbalans. Er worden enkele opvallende punten uit dit rapport besproken. “Daarbij gaan we ook in gesprek over good practices uit parochies. Vanuit hun betrokkenheid op de parochianen hebben parochies in coronatijd bijzondere initiatieven laten zien, bijvoorbeeld met speciale acties rond Kerstmis en Pasen. Zulke initiatieven vergroten de betrokkenheid van parochianen en bouwen aan financieel draagvlak”, aldus de uitnodiging.

De coronapandemie is een impuls voor parochies waar het gaat om digitaal collecteren. Het is het afgelopen jaar echter ook lastig gebleken om de nodige stappen te zetten, mede doordat vanwege corona bestuursvergaderingen uitvielen. Daarom gaat de derde en laatste bijeenkomst in de reeks over digitaal collecteren. Op 31 mei kunnen parochies kennismaken met een van de medewerkers van de collecte-app Givt. Deze app wordt parochies door het bisdom aanbevolen, ook biedt het bisdom ondersteuning bij de implementatie.

De bijeenkomsten zijn opgenomen in de agenda op deze website. Aanmelden kan voor één, twee, of alle drie de bijeenkomsten via economaat@bisdomrotterdam.nl. De bijeenkomsten worden gehouden als Teams-vergaderingen. Deelnemers ontvangen op de dag van de bijeenkomst de link.