Tussenbeide: “Een gezamenlijke weg in geloof”

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 12 oktober 2021

Bisschop Van den Hende schrijft in Tussenbeide over de start van het Jaar van de Sacramenten en de diocesane fase van de bisschoppensynode 2023

Op zondag 17 oktober begint met het Jaar van de Sacramenten een nieuw themajaar in het bisdom. “Een themajaar is niet op de eerste plaats een intellectuele oefening”, schrijft bisschop Van den Hende in het voorwoord van de Tussenbeide die deze week in parochies wordt verspreid. Themajaren staan in het teken van een gezamenlijke weg in geloof.

In het artikel ‘Mensen van de Weg’ verbindt de bisschop daarom het themajaar met de bisschoppensynode 2023: ‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio’. Op 17 oktober start de voorbereiding hiervan in bisdommen wereldwijd. Dat gebeurt ook in het bisdom Rotterdam. Bisschop Van den Hende: “De term ‘synodaliteit’ komt van het Griekse woord ‘sunodos’, dat bestaat uit twee delen: ‘sun’ (samen) en ‘hodos’ (weg). Gevraagd wordt om als leden van de Kerk samen met de Heer en met elkaar op weg te gaan in geloof, als leerlingen van de Weg die Jezus is.”

In Handelingen van de Apostelen wordt van de eerste christenen gezegd dat zij mensen van de Weg worden genoemd. “Op de eerste plaats doet deze aanduiding denken aan de persoon van Jezus zelf die in het Evangelie zegt: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven’ (Johannes 14, 6)”, aldus de bisschop. “Op de tweede plaats wordt duidelijk dat de christenen als mensen van de Weg samen op tocht zijn. Hun gezamenlijke weg in geloof wordt gekenmerkt door geloofstrouw en gemeenschapszin.”

“De apostelen en andere leerlingen kregen van Jezus te horen dat zij op hun weg niet te veel moesten meenemen. Hun belangrijkste bagage is hun geloof, hoop en liefde.”

“De apostelen en andere leerlingen kregen van Jezus te horen dat zij op hun weg niet te veel moesten meenemen (cf. Matteüs 10, 7-15, Lucas 10, 1-12) Hun belangrijkste bagage is hun geloof, hoop en liefde. Om het Evangelie te verkondigen in woord en daad, is het belangrijk allereerst zelf het met heel je hart aan te nemen en in eigen persoon het geloof in de weg van Jezus vóór te leven. Als gelovigen van het bisdom Rotterdam, in verbondenheid met de wereldwijde Kerk, worden wij in onze tijd geroepen om mensen van de Weg te zijn. Dat betekent dat wij ons als Kerk moeten blijven verzamelen rond de verrezen Heer (de weg, de waarheid en het leven) en dat wij daadwerkelijk leven van zijn woord en sacrament, om samen de Blijde Boodschap te kunnen verspreiden.”

“Het betekent ook dat wij ons als gemeenschap en persoonlijk goed moeten blijven toerusten en verdiepen waar het gaat om de inhoud en rijkdom van ons geloof in de Heer en zijn Evangelie, met het oog op de verkondiging ervan in de wereld van nu. Daarom hebben in ons bisdom de afgelopen jaren steeds de inhoud en de diepgang van ons geloof centraal gestaan in de themajaren die we mochten houden.” In 2020 was dat het Jaar van het Woord van God en vanaf 17 oktober het Jaar van de Sacramenten (tot 9 juli 2022).

Inhoudsopgave

• Bisschop - Woord van de bisschop
  • Woord van God - ‘Ik gloeide van binnen’
  • Laurentius is verwonderd - Muurschilderingen H. Agathakerk Lisse
  • Laurentius loopt - Bijzonder Leiden
  • Bisschop Van den Hende - Mensen van de Weg
  • Nieuws - Kort nieuws
  • Kiezen voor de Kerk - Danny Klasen aan het woord
  • Laurentius zingt - Afsmeken en prijzen: De litanie
  • Tips van Laurentius - Lees, kijk, luister, proef
  • Interview - ‘De Heer verbergt zich soms heel goed’
  • Laurentius leest de Bijbel - Leerlingen worden leraren
  • Vraag & antwoord - Wat is synodaliteit?
  • Laurentius helpt - Dienen door te doen
  • RKJ Carlo Acutis