‘Maak ruimte in het parochieblad voor het Woord van God’

Door: Bisdom Rotterdam zaterdag 17 oktober 2020

Beeld uit de livestream waarvoor deelnemers per e-mail de link kregen.

Online bijeenkomst voor parochiebladredacties in het Jaar van het Woord van God

Vanwege het coronavirus vond de bijeenkomst voor parochiebladredacties in het Jaar van het Woord van God op woensdag 14 oktober plaats als online bijeenkomst. Bisschop Van den Hende hield een inleiding en er was een digitale uitwisseling van parochiebladen. Daarnaast was er via twee presentaties aandacht voor het onderwerp ‘bladformule’.

Monique Meeussen, coördinator pastorale dienstverlening heet de deelnemers welkom op de avond en geeft het woord aan de bisschop die opent met gebed. De bisschop geeft aan dat paus Franciscus een speciale Zondag van het Woord van God instelde die in 2020 voor het eerst plaatsvond, op 26 januari. “Tegelijkertijd zei de paus dat we de aandacht niet mogen beperken toto één zondag”, vertelt de bisschop. “Dat hebben we in onze oren geknoopt en daarom hebben we een jaar georganiseerd rond het Woord van God.”

Na het uitbreken van de coronacrisis zijn zoveel mogelijk activiteiten die gepland waren in het Jaar van het Woord van God doorgegaan. De bisschop wijst op het ‘Inspiratiemagazine Woord van God’ en ‘het grote Bijbel kwartet’ voor jong en oud. Parochies kunnen bij het bisdom de reizende tentoonstelling over het Woord van God aanvragen, die in vijf panelen uitleg geeft over de Bijbel en ook opdrachten voor kinderen heeft. Voor Kerstmis komt een zakbijbeltje beschikbaar voor parochies in het bisdom. “Paus Franciscus heeft met name tegen jongeren gezegd: je smartphone heb je altijd bij je, zorg nou dat je ook altijd het evangelie bij je hebt”, vertelt de bisschop.

De bisschop onderstreept het belang van de parochiebladen: “Onze kerk is een netwerk van liefde door onze verbondenheid met de Heer. Dat netwerk heeft onderhoud nodig, je blijft elkaar opzoeken en nodig hebben en gaat met elkaar op weg in geloof. Het vraagt onderhoud en wederkerigheid. Daarin speelt het parochieblad een belangrijke rol.”

“Het Tweede Vaticaans Concilie heeft gezegd dat de Bijbel als het ware een schatkamer is voor ons geloof.”

De bisschop spreekt in zijn inleiding over de Bijbel, over bijbelteksten in het lezingenboek (lectionarium) dat wordt gebruikt in de liturgie en over het getijdengebed. Hij geeft concrete tips om aandacht te besteden aan het Woord van God in het parochieblad. “Ik daag u graag uit om daar ruimte aan te geven in uw parochieblad. Er zijn vele manieren en het is een belangrijke stap voorwaarts. Het Tweede Vaticaans Concilie heeft gezegd dat de Bijbel als het ware een schatkamer is voor ons geloof. Het Woord van God brengt ons dichter bij God zelf. We komen op het spoor van zijn liefde en merken hoe groot zijn barmhartigheid is en hoe Hij via de profeten ons uitnodigt om bij Hem te horen en niet in de laatste plaats door Jezus Christus zelf.”

Meer aandacht voor het Woord van God wordt dus van harte aanbevolen. Bisschop Van den Hende: “We kunnen door de Schrift en door de inspiratie van Jezus Christus ook zelf een woord van God zijn. Wat is het mooi als je uit de Schrift een woord van bemoediging of troost hebt voor mensen en kunt zeggen: ik heb een woord van God voor jou dat past bij jouw situatie, mag ik het aan je geven, mag ik het met je delen?”

Via een whatsapp-groep is er deze avond gelegenheid om vragen te stellen die de bisschop beantwoordt. Daarna is er aandacht voor het onderwerp bladformule. Hiervoor zijn voorafgaand aan de bijeenkomst twee presentaties toegestuurd. Allereerst een presentatie van het parochiemagaZIN Solo Dios van de fusieparochie H. Theresia van Ávila-parochie en daarnaast een presentatie van de vernieuwde bladformule van de bisdomkrant Tussenbeide.

Hoofdredacteur Daphne van Roosendaal licht op de avond de vernieuwing van Tussenbeide toe. Ze vertelt over de aanleiding en de opzet van de nieuwe Tussenbeide en over de eerste positieve resultaten. Zo kon in afstemming met parochies de oplage worden verhoogd, mede doordat parochies de bladen niet alleen in de kerken neerleggen, maar ook uitdelen. Een aantal parochies wil met Kerstmis nog een stap extra zetten en Tussenbeide samen met het parochieblad thuis bezorgen om parochianen in deze coronatijd wat extra’s te geven.

Daphne van Roosendaal: “Er zijn in het recente verleden allerlei voorspellingen gedaan dat bladen zouden verdwijnen, maar ze zijn er nog steeds. Er gebeurt steeds meer online, zoals bijvoorbeeld winkelen en nu helaas door het coronavirus ook het vieren. Online is snel, maar ook vluchtig. En misschien zijn onze bladen juist belangrijk in een digitale tijd.”

Tips voor parochiebladen rond het Woord van God

• Besteed aandacht aan het ritme van het kerkelijk jaar door delen van de lezingen van bepaalde zondagen af te drukken. Dat sluit aan bij het liturgisch rooster dat in de parochiebladen wordt opgenomen.
  • Druk ook eens een psalm af. Psalmen zijn het Woord van God dat tot gebed van mensen wordt, zoals bijvoorbeeld de hoopvolle tekst van psalm 23 die vaak bij uitvaarten klinkt.
  • Denk ook aan de kinderen en de mogelijkheden die kinderbijbels bieden. Voor de kinderen kun je aansprekende bijbelse personen in beeld brengen, zoals de jonge Samuel die in het gebedshuis wordt geroepen door de Heer en zoals bijvoorbeeld in de paastijd de apostelen die het evangelie beginnen te verkondigen.
  • Veel spreekwoorden hebben hun oorsprong in de Bijbel. Dat is mensen vaak niet meer bekend en het parochieblad kan ze daar kennis mee laten maken.
  • Vraag lezers om aan te geven welke bijbeltekst een bijzondere betekenis voor hen heeft en waarom. Laat de ene persoon het stokje doorgeven aan de andere. Zo kan in het parochieblad een geloofsgesprek ontstaan geïnspireerd door het Woord van God.