Rozenkransgebed voor vrede in Schiedamse basiliek

Door: Bisdom Rotterdam maandag 08 oktober 2018

Gedragen door het ritme van het gebed

Op de dag van het feest van Onze-Lieve-Vrouw van de Rozenkrans op 7 oktober, bidt Mgr. Van den Hende de rozenkrans voor op een toepasselijke plaats: de Basiliek van de H. Liduina en Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans in Schiedam.

“Met Maria bidden, is met haar verbonden zijn met Christus”, zegt Mgr. Van den Hende voor het rozenkransgebed. “Elke maand wordt ergens in onze kerkprovincie de rozenkrans gebeden om de vrede van de Heer te vragen voor onze wereld. Moge dit gebed ons dichter brengen bij de Heer en moge het ons meer vrucht doen dragen in geloof, hoop en liefde.”

“Samen sterk gaan we biddend aan het werk.”

“Je gaat eigenlijk al biddend met Maria de weg van Jezus”, zegt Dorothé Klein - Verdel. Ze is speciaal uit Oude Wetering naar Schiedam gekomen nadat ze het Geloofsgesprek (KRO-NCRV) deze zondagochtend vanuit de Basiliek had teruggekeken. “Als je de geheimen bidt - de blijde geheimen, de droeve geheimen, de geheimen van het licht en de glorievolle geheimen - dat is eigenlijk in het kort het leven van Jezus.”

Dorothé bidt in de maanden mei en oktober het rozenkransgebed voor, in haar eigen parochie: “Dat doe ik ook in de Mariakapel. Het is belangrijk om voor de vrede te bidden, want er is zo veel strijd in de wereld. Heel veel mensen zijn onmachtig daarin. Ik zeg altijd: ‘Samen sterk gaan we biddend aan het werk.’”

Na het rozenkransgebed volgen de vespers. Vicaris Egging is rector van de Basiliek van de H. Liduina en Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans en houdt een overweging. “Ik weet dat sommigen zich niet zo thuisvoelen bij de voortdurende herhaling van dezelfde gebeden, zoals dat hoort bij de rozenkrans. Maar je wordt gedragen door het ritme van het gebed. Dat je niet actief bidt, maar dat er in jou gebeden wordt.”

“Aan ons de uitdaging om het gebed weer centraal te stellen in ons leven als gelovigen. Om de nabijheid van de Heer te zoeken in de aanbidding. Al onze zorgen kunnen we aan Maria voorleggen en bidden op haar voorspraak. Verbonden met de Heer kunnen we bouwen aan onze geloofsgemeenschap als netwerk van liefde.”

Vanouds is er in oktober extra aandacht voor het bidden van de rozenkrans. Het bisdom Rotterdam houdt deze maand een speciale estafette van de rozenkrans vanwege het Jaar van Gebed, waarbij de rozenkrans in parochies in het bisdom wordt gebeden. Het gebedsmoment op 7 oktober valt daarnaast samen met een ander initiatief: de maandelijkse estafette van de Nederlandse bisschoppen. De bisschoppen riepen in 2018 op om elke maand op een speciale dag de rozenkrans te bidden met als intentie de vrede in de wereld. De oproep volgde op het 100-jarig jubileum van de verschijningen van de Heilige Maagd Maria in Fatima (13 mei - 13 oktober 2017).

Het initiatief van de bisschoppen sluit aan bij de oproep van paus Franciscus, die op 8 oktober 2016 tegen delegaties uit Mariabevaartsoorden heeft gezegd zo vaak mogelijk de rozenkrans te bidden, “omdat dit gebed helpt de aanwezigheid van Christus in ons leven te kunnen herkennen.”