Tussenbeide: Maria en een nieuw driejarig geloofsinhoudelijk traject voor het bisdom

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 04 oktober 2022

Bisschop Van den Hende kondigt in Tussenbeide een driejarig geloofsinhoudelijk traject aan

De maand oktober geldt als Mariamaand vanwege de gedachtenis van Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans op 7 oktober. Het nieuwe nummer van Tussenbeide besteedt daarom aandacht aan Maria in beeld en geluid. In beeld gebeurt dat met de beeltenis van OLV van Schiedam in de basiliek in Schiedam. En in geluid met een bespreking van het ‘Ave Maria’ van Maria Parkinson, includief luistertip (zie daarvoor ook onderaan deze pagina).

Tussenbeide schrijft over het jongerenprogramma 2022-2023. De komende periode staat voor jongeren in het teken van de voorbereiding op de WJD in 2023 in Lissabon. In oktober en november trekt een groot WJD-kruis door het land. In de herfstvakantie is dit kruis in het bisdom Rotterdam. Tijdens de Tour of Faith bijeenkomsten in het bisdom zal de DOCAT een belangrijke rol spelen bij de voorbereiding op de WJD. Het boek, een toegankelijke vertaling van de katholieke sociale leer, verscheen in september als samenwerking van het bisdom en uitgeverij Adveniat.

Bisschop Van den Hende kondigt in dit nummer van Tussenbeide een driejarig geloofsinhoudelijk traject aan, op weg naar het 70-jarig bestaan van het bisdom Rotterdam (2026). Sinds het Jaar van het Geloof, dat wereldwijd werd gevierd (2012), zijn er de afgelopen tien jaar verschillende themajaren gehouden in het bisdom (2012-2022). “Voor ons als gelovigen is het steeds weer nodig een verdiepingsslag te maken”, schrijft de bisschop. “Hoe vertrouwd we misschien ook zijn met het evangelie, als leden van de Kerk blijven we levenslang leerlingen van de Heer, en het is onze opdracht om op onze beurt ook andere mensen tot nieuwe leerlingen te maken.”

“De themajaren in ons bisdom gedurende de afgelopen tien jaar kunnen de inhoudelijke aanzet vormen om ons in de komende tijd opnieuw toe te leggen op de verspreiding van het evangelie. Het voorstel is dus om daarvoor in ons bisdom dit keer een aantal jaren te nemen: 2023, 2024, 2025. [...] Met het oog op zeventig jaar bisdom Rotterdam is het belangrijk dat we bewust samen op weg gaan en opnieuw ontdekken en leren wat de opdracht van (nieuwe) evangelisatie vraagt en betekent. Trouwens ‘Samen op weg’, zo zei paus Franciscus in 2015, ‘is wat God van de Kerk van het derde millennium vraagt’.”

Op weg naar zestig jaar bisdom (2016) werd de heilige diaken Laurentius, patroonheilige van het bisdom, als voorbeeld genomen. Op weg naar zeventig jaar bisdom Rotterdam is nu het voornemen om Maria, moeder van Jezus en moeder van de Kerk, als voorbeeld en voorspreekster in de diocesane bezinning op de (nieuwe) evangelisatie te betrekken.

Inhoudsopgave