Week Katholiek Onderwijs

In de Week van het Katholiek Onderwijs staan katholieke scholen extra stil bij hun identiteit

De Week van het Katholiek Onderwijs wordt sinds enkele jaren georganiseerd. In 2014 voor de eerste maal als een initiatief van de Nederlandse Katholieke Schoolraad (NKSR).

In de Week van het Katholiek Onderwijs worden scholen uitgenodigd om een week lang extra stil te staan bij de betekenis van de katholieke identiteit voor de dagelijkse praktijk op de scholen.

Elk jaar wordt een thema verbonden aan de week. Scholen ontvangen materiaal met praktische suggesties om in de klas en school met het thema aan de slag te gaan.

• Een nieuwe kerstgroep voor de school

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 22 december 2023

Op vrijdag 15 december bracht bisschop Van den Hende een bezoek aan de kinderen van de Andreas school in Voorhout. Hij kwam niet met lege handen. Een dag eerder was namelijk op de school een kerstgroep bezorgd. Elk jaar kan de bisschop een school een kerstgroep cadeau doen. Het komt regelmatig voor dat een school geen kerstgroep meer heeft.

• Bisschop reikt pauselijke onderscheiding uit aan Lia Zwaan

Door: Bisdom Rotterdam zondag 17 december 2023

Op donderdag 14 december heeft bisschop Van den Hende een pauselijke onderscheiding uitgereikt aan mevrouw C.M.H. Zwaan-van Schijndel. Zij werd Ridder in de orde van de heilige paus Silvester. Lia Zwaan is lid van het College van Bestuur van de Rotterdamse Vereniging voor Katholiek Onderwijs (RVKO). Ze is sinds 1975 werkzaam bij de RKVO en gaat per 31 december 2023 met pensioen.

• Van 18 t/m 22 december organiseert de Nederlandse Katholieke Schoolraad (NKSR) de Week van het Katholiek Onderwijs 2023. Voor scholen is er les- en inspiratiemateriaal aan voor de advents- en kerstperiode. Parochies kunnen daar ook gebruik van maken.

• Onderwijs: Bisschop Van den Hende gastspreker op studiedag Emmauscollege

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 10 november 2023

Het Emmauscollege in Rotterdam hield op 7 november een Studiedag Burgerschap en Identiteit en nodigde hiervoor bisschop Van den Hende uit. De bisschop hield een inleiding voor de docenten en andere medewerkers en ging daarna in een van de workshops in gesprek over identiteit.

• De Rotterdamse Vereniging voor Katholiek Onderwijs (RVKO, 67 basisscholen) bestaat 150 jaar. Op donderdag 28 september kwamen de ongeveer 2.400 medewerkers bij elkaar om dit te vieren. Bij het openingsprogramma in de Laurenskerk was bisschop Van den Hende uitgenodigd.